Brev:
Sprog - forstår ikke ord
25. juli 2010
Alder:
16 mdr.
Sprog - forstår ikke ord
Kære Helen.
Jeg har for kort tid siden skrevet et langt brev til dig. Jeg har altså endnu et spørgsmål til dig.
Vores dreng, Gutti, fik lagt dræn i ørerne i maj måned. Vi har siden han var lille som sagt tryglet lægerne om at undersøge hans hørelse, da han som 6 mdr. ikke reagerede på lyd, musik m.v..
Efter han fik lagt dræn, begyndte han både at gå, og hans motoriske udvikling tog virkelig fat. Han havde før haft mange balanceproblemer, hvor han faldt ned til venstre side. Han begyndte efter 3 dage at forme ord og pege i bøger m.v.. Hvis jeg ikke svarede kiggede han op på mig, som om "sig nu ordet". Han prøvede at efterligne dyrelyde m.v.. Efter 14 dage går alt dette væk igen. Han begynder igen at trække til venstre, og stopper helt med at tale.
Vi har ham til ørelægen igen, der siger at drænet er stoppet, og han får øredråber. Disse åbner drænene, men hans sprog er ikke kommet tilbage, og han trækker fortsat til venstre. Ved en efterfølgende kontrol fortæller ørelægen ret søvningt, at drænene nu er åbne, det kan han se på trykmålingen, og at han kan høre normalt. Han tog ingen høretest på Gutti, hvilket der aldrig er blevet gjort.
Jeg har nu siddet og prøvet at træne ord med ham, og det ligger nu helt fast for os, at han ikke forstår ord. Han forstår alene hvis man gør en bevægelse samtidig. Han reagerer ikke på sit navn, eller hvis man snakker med ham bagfra. Hvis man beder ham om noget eksempel vis at vinke, bliver han fjern et kort øjeblik (ca. 15 sek), for derefter at vinke. Han bruger alene ma ma til alt, men gør sig godt forståelig ved hjælp af fagter. Det skal samtidig siges, at han er god motorisk, kan kravle på trapper, løbe, fin finmotorik til trods for at venstre side er svag. Han har derudover som tidligere beskrevet problemer i vuggestuen.
Kan det simpelthen være, at han ikke kan høre, eller bare hører meget dårligt, til trods for, at der er lagt dræn. Han har endvidere problemer med synet på venstre øje, der skeler meget. Det er tydeligt for os, at han ikke er god til høre, og se sansen. Men hvad skal vi gøre for at hjælpe ham på vej?
Hilsen en familie, der vil gøre alt for vores lille dreng.