Sprog - forstår ikke ord

25. juli 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Sprog - forstår ikke ord

Kære Helen.

Jeg har for kort tid siden skrevet et langt brev til dig. Jeg har altså endnu et spørgsmål til dig.

Vores dreng, Gutti, fik lagt dræn i ørerne i maj måned. Vi har siden han var lille som sagt tryglet lægerne om at undersøge hans hørelse, da han som 6 mdr. ikke reagerede på lyd, musik m.v..

Efter han fik lagt dræn, begyndte han både at gå, og hans motoriske udvikling tog virkelig fat. Han havde før haft mange balanceproblemer, hvor han faldt ned til venstre side. Han begyndte efter 3 dage at forme ord og pege i bøger m.v.. Hvis jeg ikke svarede kiggede han op på mig, som om "sig nu ordet". Han prøvede at efterligne dyrelyde m.v.. Efter 14 dage går alt dette væk igen. Han begynder igen at trække til venstre, og stopper helt med at tale.

Vi har ham til ørelægen igen, der siger at drænet er stoppet, og han får øredråber. Disse åbner drænene, men hans sprog er ikke kommet tilbage, og han trækker fortsat til venstre. Ved en efterfølgende kontrol fortæller ørelægen ret søvningt, at drænene nu er åbne, det kan han se på trykmålingen, og at han kan ...

Annonce

... høre normalt. Han tog ingen høretest på Gutti, hvilket der aldrig er blevet gjort.

Jeg har nu siddet og prøvet at træne ord med ham, og det ligger nu helt fast for os, at han ikke forstår ord. Han forstår alene hvis man gør en bevægelse samtidig. Han reagerer ikke på sit navn, eller hvis man snakker med ham bagfra. Hvis man beder ham om noget eksempel vis at vinke, bliver han fjern et kort øjeblik (ca. 15 sek), for derefter at vinke. Han bruger alene ma ma til alt, men gør sig godt forståelig ved hjælp af fagter. Det skal samtidig siges, at han er god motorisk, kan kravle på trapper, løbe, fin finmotorik til trods for at venstre side er svag. Han har derudover som tidligere beskrevet problemer i vuggestuen.

Kan det simpelthen være, at han ikke kan høre, eller bare hører meget dårligt, til trods for, at der er lagt dræn. Han har endvidere problemer med synet på venstre øje, der skeler meget. Det er tydeligt for os, at han ikke er god til høre, og se sansen. Men hvad skal vi gøre for at hjælpe ham på vej?

Hilsen en familie, der vil gøre alt for vores lille dreng.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder