Svar: Sprog - forstår ikke ord

25. juli 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære familie

Det er oplagt at få jeres drengs hørelse undersøgt og det undrer mig, hvis ørelægen ikke har gjort dette ... Er I sikker på at han ikke har målt hans evne til at høre, når han har trykmålt hans ører og sagt at alt så fint ud?

Alle børn vil i Danmark fra fødslen få tilbudt en hørescreening. Man finder hvert år 1-2 børn ud af ca 1000 børn, som har en hørenedsættelse og det er netop vigtigt at finde disse og sætte behandling igang så hurtigt som muligt.

Hvis et barn ikke kan høre, vil det naturligt betyde at barnet går glip af mange af de lyde, som er med til at give en nuanceret opfattelse af verden. Jo tidligere børn hjælpes, hvis de har en hørenedsættelse, jo større chance har de for at komme til at høre og for at udvikle talesprog.

Jeg går ud fra at jeres dreng fra fødslen er blevet hørescreenet og at hørelsen der blev vurderet normal?

Hvis jeres dreng i flere måneder har haft øreproblemer, gentagende mellemørebetændelser osv. så kan han naturligvis sagtens have haft en hørenedsættelse på grund af dette. Netop når han så behandles med medicin og dræn, skulle det jo meget gerne blive bedre igen. Det har I også oplevet, hans sprog og opmærksomhed blev hurtigt meget bedre, men atter dårligt, da en ny mellemørebetændelse satte ind - og lige nu oplever I så igen en stagnering ...

Jeg synes I bør tale med jeres læge om at få en henvisning til audiologisk børneafdeling, som kan undersøge jeres drengs hørelse og som netop er specialister på dette område.

Når man skal vurdere små børns evne til at høre, så kan man bruge forskellige metoder. Man kan ikke lave en høreprøve som på større børn og voksne, for barnet vil ikke kunne ...

Annonce

... samarbejde omkring dette. Så man bruger i stedet små lydkilder og vurderer så barnets reaktion på den angivne lyd. Man vurdere således høreniveauet og ikke høretærsklen, som man gør ved en høreprøve.

Man kan også lave en objektiv audiometri (hjernestamme-audiometri/Elektrocochleografi), eller sagt på en anden måde - "en høreprøve" :) Denne metode giver dog ikke mulighed for at fastlægge hvorvidt barnet hører f.eks. dybe toner, men metoden kan give en pejling af hvorvidt barnet kan høre det, der er af betydning for barnets sprog- og taleudvikling. En sådan undersøgelse foregår ved at barnet får anbragt tre små elektroder på hovedet: En i panden og en bag hvert øre. Barnet får desuden en lille blød prop i øret. Herigennem sendes der en serie af klik-lyde, mens en computer måler hjernens reaktion på klik-lydene.

Der findes flere undersøgelser og man skelner også mellem forskellige former for høreproblemer. Der kan være lidelser i øregang og mellemøre, eller der kan være problemer med det indre øre og hørebanerne - og hvad man skal gøre, hvordan man skal behandle osv. afhænger helt af hvad problemstilling barnet har.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så mit råd til jer er, at I beder om at få en henvisning til en audiologisk afdeling så jeres dreng kan blive undersøgt grundigt og I kan få den vejledning og hjælp som er nødvendig hos jer. Hvis de finder ud af at han hører fint, så er det jo godt, så er I den viden rigere og han skal så bare have mere tid til at lære ordene ... men jeg synes man er nødt til at undersøge og reagere på det I oplever.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat, - håber at I får den hjælp som I har brug for :)

Stort knus fra mig til jer - og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39