Svar: Sprog - forstår ikke ord
25. juli 2010
Alder:
16 mdr.
Kære familie
Det er oplagt at få jeres drengs hørelse undersøgt og det undrer mig, hvis ørelægen ikke har gjort dette ... Er I sikker på at han ikke har målt hans evne til at høre, når han har trykmålt hans ører og sagt at alt så fint ud?
Alle børn vil i Danmark fra fødslen få tilbudt en hørescreening. Man finder hvert år 1-2 børn ud af ca 1000 børn, som har en hørenedsættelse og det er netop vigtigt at finde disse og sætte behandling igang så hurtigt som muligt.
Hvis et barn ikke kan høre, vil det naturligt betyde at barnet går glip af mange af de lyde, som er med til at give en nuanceret opfattelse af verden. Jo tidligere børn hjælpes, hvis de har en hørenedsættelse, jo større chance har de for at komme til at høre og for at udvikle talesprog.
Jeg går ud fra at jeres dreng fra fødslen er blevet hørescreenet og at hørelsen der blev vurderet normal?
Hvis jeres dreng i flere måneder har haft øreproblemer, gentagende mellemørebetændelser osv. så kan han naturligvis sagtens have haft en hørenedsættelse på grund af dette. Netop når han så behandles med medicin og dræn, skulle det jo meget gerne blive bedre igen. Det har I også oplevet, hans sprog og opmærksomhed blev hurtigt meget bedre, men atter dårligt, da en ny mellemørebetændelse satte ind - og lige nu oplever I så igen en stagnering ...
Jeg synes I bør tale med jeres læge om at få en henvisning til audiologisk børneafdeling, som kan undersøge jeres drengs hørelse og som netop er specialister på dette område.
Når man skal vurdere små børns evne til at høre, så kan man bruge forskellige metoder. Man kan ikke lave en høreprøve som på større børn og voksne, for barnet vil ikke kunne samarbejde omkring dette. Så man bruger i stedet små lydkilder og vurderer så barnets reaktion på den angivne lyd. Man vurdere således høreniveauet og ikke høretærsklen, som man gør ved en høreprøve.
Man kan også lave en objektiv audiometri (hjernestamme-audiometri/Elektrocochleografi), eller sagt på en anden måde - "en høreprøve" :) Denne metode giver dog ikke mulighed for at fastlægge hvorvidt barnet hører f.eks. dybe toner, men metoden kan give en pejling af hvorvidt barnet kan høre det, der er af betydning for barnets sprog- og taleudvikling. En sådan undersøgelse foregår ved at barnet får anbragt tre små elektroder på hovedet: En i panden og en bag hvert øre. Barnet får desuden en lille blød prop i øret. Herigennem sendes der en serie af klik-lyde, mens en computer måler hjernens reaktion på klik-lydene.
Der findes flere undersøgelser og man skelner også mellem forskellige former for høreproblemer. Der kan være lidelser i øregang og mellemøre, eller der kan være problemer med det indre øre og hørebanerne - og hvad man skal gøre, hvordan man skal behandle osv. afhænger helt af hvad problemstilling barnet har.
Så mit råd til jer er, at I beder om at få en henvisning til en audiologisk afdeling så jeres dreng kan blive undersøgt grundigt og I kan få den vejledning og hjælp som er nødvendig hos jer. Hvis de finder ud af at han hører fint, så er det jo godt, så er I den viden rigere og han skal så bare have mere tid til at lære ordene ... men jeg synes man er nødt til at undersøge og reagere på det I oplever.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat, - håber at I får den hjælp som I har brug for :)
Stort knus fra mig til jer - og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske