Brev:
Et kosmetisk spørgsmål om ører
25. august 2009
Alder:
3 mdr.
Et kosmetisk spørgsmål om ører
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål angående min tvillingepige.
Lærke var meget meget glad for at have sit hoved på højre side. Både når hun skulle sove og når hun var vågen. Hvis vi prøvede at ligge hende til at sove med hovedet på venstre side, var der ramaskrig, og hun faldt bestemt ikke i søvn således. Først når hun var faldet i dyb søvn, flyttede vi hovedet om på venstre side. I dagtimerne sad vi med hende, og holdte en hånd, så hun kun, kunne dreje hovedet til midten og ud til venstre side. I begyndelsen græd hun forfærdeligt hjerteskærende, men det aftog efterhånden i løbet af ugerne. Intet tiltrak den venstre side, hverken lys, legetøj og lyde. Så det har været en kamp!
Vi er ret overbeviste om at brormand har stjålet al pladsen inde i maven, for hun kunne bruge flere minutter på at strække sig, når hun vågnede, og alle lemmer fik et godt stræk! Så hun har garanteret ikke kunne flytte hovedet særlig meget inde i maven.
Problemet ligger kosmetisk. Hun har ligget sit højre øre helt blødt! Vi fik at vide, da vi spurgte vores egen sundhedsplejerske, at det var fordi, de var for tidligt fødte. Det var ikke noget, vi skulle tænke over, det rettede sig ind. De er ikke mere for tidligt fødte end fire uger før termin.
Men da begge Adams ører blev stive, og Lærkes venstre øre blev stift, og ikke højre øre, er jeg blevet lidt bekymret. Jeg spurgte igen min sundhedsplejerske, og fik samme svar. Så kan det rette sig selv nu?
Jeg prøvede at give hende et pandebånd på, så når hun lå på ryggen i kravlegården, var øret gemt inde. Jeg hængte intet, der kunne tiltrække hende denne vej, jeg lagde hende, så hun så mod lyset, og hængte legetøjet på venstre side af hovedet, for at fange opmærksomheden. Nej, ingen interesse! Også når hun skulle spise, fik hun det på. Men øret er ikke blevet stift.
Nu har hun ikke pandebåndet på. Er der noget vi kan gøre, for ikke at ’ødelægge’ det mere? Skal vi rette det nu, når hun ligger på det? Kan hun senere få det rettet, så det ligner venstre øre? Det er nu blødt og blevet til et flyveøre.
Sikke en lang smøre for noget kosmetisk, men det er jo også noget vi tænker på.
(Det skal siges, at hun ligger også på maven. Det er lige efter mad, og når hun bliver træt, at hun ligger på ryggen.)
På forhånd tak for svaret.
Venlig hilsen
Louise