Svar: Et kosmetisk spørgsmål om ører
25. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Det er svært for mig at vurdere hvorvidt det er relevant at gøre noget ved din datters øre, når jeg ikke kan se hende. I takt med at hun vokser, vil hendes øre forsat kunne ændre sig og det er således ikke sikkert, at hun fremover vil have problem med et udstående øre ...
At vores ører er forskellige mellem højre og venstre side er normalt og at nogle ører stritter mere end andre er også normalt. For at man kan tale om stritører eller meget udstående ører, det der også på lægesprog hedder Aures alatae, så skal øret have en afstand fra hovedet, som er mere end 25 mm, eller øret skal have en vinkel på over 30 grader i forhold til hovedet.
Der er flere årsager til at man kan have udstående ører og det kan blandt andet være genetisk, altså arveligt, hvor det godt kan springe et led over, så I forældre ikke har stritører men jeres forældre og jeres børn har det. Spædbørn der sover med øret bøjet den omvendte vej, kan også få problemer med stritører og det er rigtig godt at du hele tiden har været opmærksom på dette.
Man kan sige at der er to typer af stritører:
1. Der mangler en fold i øret (anthelix) eller den er ikke helt udviklet
2. Man har en dyb eller høj øreskål (cavum conchae), som gør at øret ligesom er rejst mere op.
Det vil være en god idé at få en tid hos en ørelæge, som kan vurdere jeres datters øre og hvorvidt det er noget der er relevant at gøre noget ved. Hos nogle børn forsvinder stritøret i takt med at barnet vokse op, andre har det hele livet og man kan ofte ikke på forhånd sige, hvordan det vil gå ... den bedste til at give et bud er dog en ørelæge :)
Vores ører vokser hele tiden. Ca 85% af vores øre er udvokset efter 3 års alderen, men ører vokser fortsat i bredde og vinkel indtil hovedet, indtil barnet er ca 10 år. Herefter og resten af livet, kan øret dog fortsat vokse i højden, det er blandt andet derfor man ofte taler om at ældre mennesker har meget lange/høje ører ...
Hvis det skønnes relevant at behandle for stritører, så vil man kunne gøre to ting:
1. Behandle kirurgisk, hvor man opererer barnets øre ind på plads.
2. Ikke kirurgisk behandling ved AuriClinic.dk. Her bruges en ørebøjle om natten og et specialplaster om dagen og man behandler børn i 0-7 års alderen, - altså også spædbørn. Jo tidligere man starter, jo hurtigere resultat kan forventes.
Så mit råd til dig er at du kontakter en ørelæge og får ham/hende til at vurdere, hvorvidt behandling er nødvendig og hører hvad vedkommende i givet fald vil anbefale :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske