Brev:
For lavt blodsukker om morgenen
20. august 2009
Alder:
3 år
For lavt blodsukker om morgenen
Kære Helen
Lige et hurtigt kost-relateret spørgsmål om min tre-årige:
Siden hun er begyndt i børnehaven for et par måneder siden, springer hun sin middagslur over, hvilket igen betyder at hun - hurra - falder i søvn kl. 20 senest hver aften. Som du ved, har vi haft en periode på knapt to år, hvor hun først sov ved 2230-2300 tiden, takket være en tit alt for lang middagslur i vuggestuen, så for os alle tre er det en revolution at hun sover så tidligt. Ikke mindst fordi hun nu får de 12 timer i stræk, som jeg vurderer hun har brug for.
Dette resulterer dog også at hun spiser sin aftensmad ved ca. 1830 tiden, og derefter først får mad igen ved. 730 tiden om morgenen. Hun spiser en stor portion aftensmad, og er ikke mere sulten, når hun bliver puttet, men om morgenen er hun til gengæld lidt gnaven, sikkert fordi hendes blodsukker er i bund. Vi tager ofte en kop juice med op til hende, da hun ryster helt på hænderne når hun vågner, og så kommer der nok gang i hende, til at vi kan få fyldt lidt morgenmad - og dermed energi - på hende.
Vi giver hende løbende små mellemmåltider i løbet af dagen - primært frugt og grønt, eller en grovbolle - og hun spiser fint til hovedmåltiderne også. Hun er tre år, knapt 1 meter, og vejer 17 kg, så vel forsat fin, omend også lidt højt på kurven. Er der andet vi kan gøre for at gardere os mod en gnaven datter om morgenen, eller skal vi bare acceptere at sådan fungerer hun lige pt?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Ingrids mor