Svar: For lavt blodsukker om morgenen

20. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ingrids mor

Det er en rigtig god idé at give jeres datter lidt juice, mælk, frugt - måske lidt banan, inden hun står ud af sengen. I kan også overveje om hun skal have lidt mad stående ved sengekanten, som hun evt. kan tage, hvis hun vågner i løbet af natten eller tidlig morgen og er meget sulten. Det kunne sagtens være et par kiks.

Det kan skyldes at hun lige nu vokser rigtig meget og det sammenholdt med at hun springer et måltid over - fordi hun sover mange sammenhængende timer, giver hende så disse symptomer om morgenen, hvor hun sveder, ryster, er bleg osv. Altså har tegn på lavt blodsukker præcis som du skriver.

Hvis det fortsætter, så synes jeg I skal drøfte det med lægen, for at sikre, at hun ikke har en reel sukkersyge eller andet det gør hendes blodsukker ustabilt.

Hvordan virker hun i løbet af dagen? Virker hun tilpas som hun plejer, eller græder hun mere, virker hun mere pylret og til at have mindre overskud. Hvordan spiser hun? Har hun samme appetit eller spiser hun mindre og hvordan er hendes ...

Annonce

... vandladninger? Oplever du at hun tisser meget, altså mere end hun plejer? Det kan alt sammen være tegn på at hun måske har en sukkersyge og kan du nikke genkendende til dette, så synes jeg du for en sikkerhedsskyld skal tale med lægen om, hvorvidt I skal prøve at måle et blodsukker på hende.

Når små børn under 5 år får sukkersyge, så er det ofte svært at opdage, netop fordi ovenstående symptomer som pylret, nedsat appetit osv. hører alderen til og man tænker derfor ikke over at barnet måske er syg ... Hvis man ikke reagerer på disse symptomer, så vil barnet ofte blive ret dårlig og kan få symptomer på syreophobning. Det vil sige at barnet begynder at kaste op, får ondt i maven og på den måde taber store mængder væske - altså symptomer som minder om en maveinfektion.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er som sagt slet ikke sikkert at din datter, har sukkersyge - hendes lave blodsukker om morgenen, kan sagtens skyldes den lange nattesøvn uden mad eller drikke. Men du skal være opmærksom :)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger