Brev:
Svært ved at falde i søvn - 2 år, 6 mdr.
26. juli 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Svært ved at falde i søvn - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Vores pige på 2½ år har meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Det er normalt at hun først falder i søvn omkring kl. 22.30-23.00. Hun har næsten altid haft svært ved at sove om aftenen. Vi har virkelig ondt af hende og har forsøgt på forskelligvis at indøve nye søvnrutiner, desværre endnu uden succes.
Vi har senest i en periode givet hende lov til at sove i vores seng, da vi tænkte, at det kunne give hende tryghed, det virkede et stykke tid, indtil hun efter nogen tid ikke kunne finde ud af om hun ville sove i vores eller hendes egen seng og vandrede hvileløst frem og tilbage. Desuden er det nu heller ikke så hensigtsmæssigt pt. da lillesøster ammes og skiftes i løbet af aftenen/natten. (Vores ældste pige har egen juniorseng, som hun uden problemer kan stå ud af, lyskæde og et hyggeligt værelse).
Vi har nu i et par uger forsøgt at indøve bedre putte – og søvnrutiner efter en metode du foreslår i et svar til et forældrepar med tilsvarende problemer og som vi synes lyder rigtig fornuftig.
Det er faren, der putter hver aften, da mor ammer lillesøster. Første aftenen blev hun puttet 22.15. Vand, sutter står klar. Tre bøger venter i sengen, ca. 15. minutters godnatlæsning i sengen. Jeg bliver siddende i fodenden og tilbyder at holde i hånden. Fortæller hende at det er fint at ligge og hvile og hygge, når hun siger hun ikke kan sove. Ellers forsøger jeg bare at sidde passivt med lukkede øjne. Jeg vækkede hende næste morgen kl. 7.00.
I løbet af dagen samme rutine som i hverdagen (Vi har pt. ferie): Mellemmåltid kl. ca. 10.00. Frokost kl. 11.30-12.00 (som hos dagplejemoderen). Middagslur i 1½ time med putning kl. 13.00. (Her sover hun i løbet af 15-30 min, er svær at vække). Mellemmåltid når hun vågner. Aftensmad kl. 17.30 – 18.00. Næste dag putter jeg med samme rutiner, men kl. 22.00 og næste dag stadig op kl. 7.00. Nu putning kl. 21.45 osv.
Problemet er, at hun stadig først falder i søvn kl. ca. 22.30 og ofte er træt om formiddagen. Så nu ved vi simpelthen ikke, hvad vi skal finde på for at hjælpe vores kære datter til at få den søvn hun har brug for?
Venligste hilsner
Mor og far