Svært ved at falde i søvn - 2 år, 6 mdr.

26. juli 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Svært ved at falde i søvn - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen

Vores pige på 2½ år har meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Det er normalt at hun først falder i søvn omkring kl. 22.30-23.00. Hun har næsten altid haft svært ved at sove om aftenen. Vi har virkelig ondt af hende og har forsøgt på forskelligvis at indøve nye søvnrutiner, desværre endnu uden succes.

Vi har senest i en periode givet hende lov til at sove i vores seng, da vi tænkte, at det kunne give hende tryghed, det virkede et stykke tid, indtil hun efter nogen tid ikke kunne finde ud af om hun ville sove i vores eller hendes egen seng og vandrede hvileløst frem og tilbage. Desuden er det nu heller ikke så hensigtsmæssigt pt. da lillesøster ammes og skiftes i løbet af aftenen/natten. (Vores ældste pige har egen juniorseng, som hun uden problemer kan stå ud af, lyskæde og et hyggeligt værelse).

Vi har nu i et par uger forsøgt at indøve bedre putte – og søvnrutiner efter en metode du foreslår i et svar til et forældrepar med tilsvarende problemer og som vi synes lyder rigtig fornuftig.

Det er faren, der putter hver aften, da mor ...

Annonce

... ammer lillesøster. Første aftenen blev hun puttet 22.15. Vand, sutter står klar. Tre bøger venter i sengen, ca. 15. minutters godnatlæsning i sengen. Jeg bliver siddende i fodenden og tilbyder at holde i hånden. Fortæller hende at det er fint at ligge og hvile og hygge, når hun siger hun ikke kan sove. Ellers forsøger jeg bare at sidde passivt med lukkede øjne. Jeg vækkede hende næste morgen kl. 7.00.

I løbet af dagen samme rutine som i hverdagen (Vi har pt. ferie): Mellemmåltid kl. ca. 10.00. Frokost kl. 11.30-12.00 (som hos dagplejemoderen). Middagslur i 1½ time med putning kl. 13.00. (Her sover hun i løbet af 15-30 min, er svær at vække). Mellemmåltid når hun vågner. Aftensmad kl. 17.30 – 18.00. Næste dag putter jeg med samme rutiner, men kl. 22.00 og næste dag stadig op kl. 7.00. Nu putning kl. 21.45 osv.

Problemet er, at hun stadig først falder i søvn kl. ca. 22.30 og ofte er træt om formiddagen. Så nu ved vi simpelthen ikke, hvad vi skal finde på for at hjælpe vores kære datter til at få den søvn hun har brug for?

Venligste hilsner

Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!