Vågner om natten - 2 år, 6 mdr.

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Vågner om natten - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen

Jeg har ikke skrevet til dig før, men nu har jeg brug for et godt råd.

Jeg har en dejlig dreng på 2½ år, det p.t. sover rigtigt dårligt om natten. Fra han var ca. 1½ til 2 år sov han igennem om natten, men det stoppede da han var 2 år - da vi kom hjem fra sommerferie.

Siden der er han begyndt at vågne hver eneste nat - alt mellem 1 og 4 gange hver nat. Han græder eller kalder, men vi kan næsten altid let få ham til at sove igen, ved enten at tage ham op og give ham en tår at drikke, eller bare putte ham igen.

Han kan ikke selv fortælle hvorfor han vågner, vi har prøvet at spørge ham om han er bange for noget, drømmer e.l.

Han sover i en rigtig seng, på sit eget værelse. Han bliver lagt kl. ca. 20.00 om aftenen, og er meget let at putte. ...

Annonce

... Vores 'ritual' omkring det at gå i seng er; læse en bog og/eller synge (nede i stuen), børste tænder og så op i seng. Vi sidder ikke hos ham efter han er lagt, og han falder hurtigt i søvn, uden at kalde, stå op igen e.l.

Der er ikke sket store omvæltninger i hans liv det sidste ½ år, han er stadig enebarn. Han er dog startet i børnehave pr. 01.01.08, men han trives med det - og det ser ikke ud til at have ændret noget hvad nattesøvnen angår.

Han er på alle mulige andre måder, en meget velfungerende dreng - med et godt sprog. Han sover til middag max. 1 time i vuggstuen/børnehaven, og ca. 2 timer derhjemme i udenfor i barnevognen i week-end'erne.

Håber på et råd fra dig, om hvordan vi allesammen kan få en bedre nattesøvn.

Mange hilsner fra Josefine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor