Brev:
Vågner om natten - 2 år, 6 mdr.
30. januar 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Vågner om natten - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har ikke skrevet til dig før, men nu har jeg brug for et godt råd.
Jeg har en dejlig dreng på 2½ år, det p.t. sover rigtigt dårligt om natten. Fra han var ca. 1½ til 2 år sov han igennem om natten, men det stoppede da han var 2 år - da vi kom hjem fra sommerferie.
Siden der er han begyndt at vågne hver eneste nat - alt mellem 1 og 4 gange hver nat. Han græder eller kalder, men vi kan næsten altid let få ham til at sove igen, ved enten at tage ham op og give ham en tår at drikke, eller bare putte ham igen.
Han kan ikke selv fortælle hvorfor han vågner, vi har prøvet at spørge ham om han er bange for noget, drømmer e.l.
Han sover i en rigtig seng, på sit eget værelse. Han bliver lagt kl. ca. 20.00 om aftenen, og er meget let at putte. Vores 'ritual' omkring det at gå i seng er; læse en bog og/eller synge (nede i stuen), børste tænder og så op i seng. Vi sidder ikke hos ham efter han er lagt, og han falder hurtigt i søvn, uden at kalde, stå op igen e.l.
Der er ikke sket store omvæltninger i hans liv det sidste ½ år, han er stadig enebarn. Han er dog startet i børnehave pr. 01.01.08, men han trives med det - og det ser ikke ud til at have ændret noget hvad nattesøvnen angår.
Han er på alle mulige andre måder, en meget velfungerende dreng - med et godt sprog. Han sover til middag max. 1 time i vuggstuen/børnehaven, og ca. 2 timer derhjemme i udenfor i barnevognen i week-end'erne.
Håber på et råd fra dig, om hvordan vi allesammen kan få en bedre nattesøvn.
Mange hilsner fra Josefine