Urolig nattesøvn - 17 mdr.

17. juli 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Urolig nattesøvn - 17 mdr.

Jeg har brug for et råd omkring søvn og min datter på nu 17 måneder.

Problemet er at hun sover ret uroligt i øjeblikket. Hun er generelt god til at falde i søvn og har sovet igennem siden hun var 2 måneder. Vi har før bøvlet lidt med, at hun sover uroligt, men der har den primære årsag været, at hun ikke selv fandt sutten om natten, hvis hun havde behov for det.

På en normal dag kommer hun i seng omkring 19.30 og står op ved 6-tiden. I løbet af dagen sover hun 1-2 gange i alt ca. 2-3 timer. Det er nu sket nogle gange, at hun er vågnet omkring kl. 4-5 om morgenen og rejser sig op i sengen og græder indtil vi henter hende ind i vores seng. I nat vågnede hun allerede kl. 12 og ville ind til os.

Når hun kommer ind til os er hun rolig igen men bøvler lidt rundt og falder for det meste i søvn. Hun plejer at være god til at lægge sig til at sove efter vores sædvanlige godnatsang, men de sidste par dage er hun begyndt at græde, når jeg har lagt hende ned. I dag allerede da jeg sang for hende.

Det er egentlig lidt imod mine principper, at hun sover en del af ...

Annonce

... natten i vores seng. Men jeg ser det som et udtryk for, at hun savner tryghed. Er jeg helt galt på den med det? For hvis det er årsagen, så synes jeg jo det er synd, at hun skal græde sig selv i søvne bare for at mine principper skal opfyldes. Hvordan kan jeg bedst imødekomme hendes behov for tryghed, både om dagen og om natten?

Vi har også nogle gange oplevet at hun drømmer. Det foregår nogenlunde ens hver gang. Hun begynder at græde noget så voldsomt omkring 22-tiden. Det er tydeligt at se på hende, at hun ikke er vågen. Vi tager hende op og prøver at berolige hende, men hun er i så dyb søvn, at hun slet ikke er til at komme i kontakt med. Vi kan næsten gøre hvad som helst uden hun ænser det. Sidst græd hun sådan i omkring 15-min for hun faldt til ro og sov videre (i egen seng) resten af natten.

Hun har været en del syg i løbet af de sidste ca. 5 måneder (siden hun kom i dagpleje) og i disse perioder har hun selvfølgelig sovet ved os, for enden af vores seng i campingsengen. Måske dette er en årsag til at hun ikke vil sove hele natten hos sig selv.

Hilsen Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor