Brev:
Urolig nattesøvn - 17 mdr.
17. juli 2007
Alder:
17 mdr.
Urolig nattesøvn - 17 mdr.
Jeg har brug for et råd omkring søvn og min datter på nu 17 måneder.
Problemet er at hun sover ret uroligt i øjeblikket. Hun er generelt god til at falde i søvn og har sovet igennem siden hun var 2 måneder. Vi har før bøvlet lidt med, at hun sover uroligt, men der har den primære årsag været, at hun ikke selv fandt sutten om natten, hvis hun havde behov for det.
På en normal dag kommer hun i seng omkring 19.30 og står op ved 6-tiden. I løbet af dagen sover hun 1-2 gange i alt ca. 2-3 timer. Det er nu sket nogle gange, at hun er vågnet omkring kl. 4-5 om morgenen og rejser sig op i sengen og græder indtil vi henter hende ind i vores seng. I nat vågnede hun allerede kl. 12 og ville ind til os.
Når hun kommer ind til os er hun rolig igen men bøvler lidt rundt og falder for det meste i søvn. Hun plejer at være god til at lægge sig til at sove efter vores sædvanlige godnatsang, men de sidste par dage er hun begyndt at græde, når jeg har lagt hende ned. I dag allerede da jeg sang for hende.
Det er egentlig lidt imod mine principper, at hun sover en del af natten i vores seng. Men jeg ser det som et udtryk for, at hun savner tryghed. Er jeg helt galt på den med det? For hvis det er årsagen, så synes jeg jo det er synd, at hun skal græde sig selv i søvne bare for at mine principper skal opfyldes. Hvordan kan jeg bedst imødekomme hendes behov for tryghed, både om dagen og om natten?
Vi har også nogle gange oplevet at hun drømmer. Det foregår nogenlunde ens hver gang. Hun begynder at græde noget så voldsomt omkring 22-tiden. Det er tydeligt at se på hende, at hun ikke er vågen. Vi tager hende op og prøver at berolige hende, men hun er i så dyb søvn, at hun slet ikke er til at komme i kontakt med. Vi kan næsten gøre hvad som helst uden hun ænser det. Sidst græd hun sådan i omkring 15-min for hun faldt til ro og sov videre (i egen seng) resten af natten.
Hun har været en del syg i løbet af de sidste ca. 5 måneder (siden hun kom i dagpleje) og i disse perioder har hun selvfølgelig sovet ved os, for enden af vores seng i campingsengen. Måske dette er en årsag til at hun ikke vil sove hele natten hos sig selv.
Hilsen Jane