Svær at putte - knap 2 år

29. maj 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Svær at putte - knap 2 år

Kære Helen,

Jeg har en datter som bliver 2 i næste måned. Hendes far og jeg gik fra hinanden da hun var ca. ½ år. Vi har to andre børn sammen på henholdsvis 10 og 11 år.

Hun bor fast hos mig, og overnatter en sjælden gang imellem hos sin far. Han kommer ofte og spiser med og er sammen med børnene. Den største er hele tiden hos mig, og vores dreng på 10 bestemmer selv hvor han vil være. Det fungerer og min eksmand og jeg har et godt forhold.

Min datter er meget viljestærk og har et voldsomt temperament. Vores to andre børn er også temperamentsfulde, men intet i forhold til Anna. Alt hvad hun ”skal” er en kamp.

Mit største problem er at få hende til at sove om aftenen. Jeg putter hende ved 19:15 tiden. Forinden da har hun fået bad, en banan eller andet og vi har læst en godnat historie. Jeg har læst om din ”strygetøjsmetode” og andre gode råd, som jeg efterlever. Jeg har kørt med strygetøjsmetoden i ca. fem ugers tid, og hun er nu blevet vant til at jeg går lidt frem og tilbage fra hende.

Hun ligger ca. 1 time og snakker og vender og drejer sig – hvilket jeg synes er alt for lang tid. Når hun så for alvor er blevet træt, vil hun have at jeg skal ”ae” hende. Hun vil samtidig have at jeg står over hendes seng – og hvis ikke græder, skriger og hyler hun. Jeg har forsøgt at lade hende græde mv. mens jeg taler til hende og forsikrer hende om at jeg er hos hende osv. På dette ...

Annonce

... tidspunkt er der ca. gået 1 ½ time, og mine store børn er ved at gå ud af deres gode skin over hendes hyleri og ikke mindst mit fravær. Det ender som regel med at jeg går hen til hendes seng og står over den – for at hun så falder i søvn 2 minutter efter. Nogle gange bliver hun så kørt op, at hun bare skriger og skriger, og så kan jeg overhovedet ikke komme i kontakt med hende - det er som om hun er i trance og ikke registrerer noget.

Jeg har selvfølgelig ikke noget imod at stå ved hende, men jeg er godt og grundig træt af at skulle bruge al den tid på at putte, hvor jeg ellers kunne have lidt kvalitetstid med de store børn. Det største problem er nok at hun i bund og grund er mere vedholdende end jeg er. Men jeg bliver så frustreret og ked af det til sidst, at jeg giver op og stiller mig ved siden af hende. Hvis hun ikke falder til ro, går jeg hen igen og ”stryger” for at holde fast i den gode vane, hvor jeg ikke sidder ved siden af hende.

Det skal lige siges, at jeg har forsøgt at ændre på hendes sengetider, for at se om det ville hjælpe at putte hende tidligere eller senere. Men det er som om det er blevet en vane at hun ligger i en time før hun begynder at lægge sig til at sove. I dagplejen har de ingen problemer med at få hende til at sove :)

Jeg håber du har nogle forslag, idet jeg mangler at gå efter en bestemt plan/ metode. På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far