Brev:
Svær at putte - knap 2 år
29. maj 2017
Alder:
23 mdr.
Svær at putte - knap 2 år
Kære Helen,
Jeg har en datter som bliver 2 i næste måned. Hendes far og jeg gik fra hinanden da hun var ca. ½ år. Vi har to andre børn sammen på henholdsvis 10 og 11 år.
Hun bor fast hos mig, og overnatter en sjælden gang imellem hos sin far. Han kommer ofte og spiser med og er sammen med børnene. Den største er hele tiden hos mig, og vores dreng på 10 bestemmer selv hvor han vil være. Det fungerer og min eksmand og jeg har et godt forhold.
Min datter er meget viljestærk og har et voldsomt temperament. Vores to andre børn er også temperamentsfulde, men intet i forhold til Anna. Alt hvad hun ”skal” er en kamp.
Mit største problem er at få hende til at sove om aftenen. Jeg putter hende ved 19:15 tiden. Forinden da har hun fået bad, en banan eller andet og vi har læst en godnat historie. Jeg har læst om din ”strygetøjsmetode” og andre gode råd, som jeg efterlever. Jeg har kørt med strygetøjsmetoden i ca. fem ugers tid, og hun er nu blevet vant til at jeg går lidt frem og tilbage fra hende.
Hun ligger ca. 1 time og snakker og vender og drejer sig – hvilket jeg synes er alt for lang tid. Når hun så for alvor er blevet træt, vil hun have at jeg skal ”ae” hende. Hun vil samtidig have at jeg står over hendes seng – og hvis ikke græder, skriger og hyler hun. Jeg har forsøgt at lade hende græde mv. mens jeg taler til hende og forsikrer hende om at jeg er hos hende osv. På dette tidspunkt er der ca. gået 1 ½ time, og mine store børn er ved at gå ud af deres gode skin over hendes hyleri og ikke mindst mit fravær. Det ender som regel med at jeg går hen til hendes seng og står over den – for at hun så falder i søvn 2 minutter efter. Nogle gange bliver hun så kørt op, at hun bare skriger og skriger, og så kan jeg overhovedet ikke komme i kontakt med hende - det er som om hun er i trance og ikke registrerer noget.
Jeg har selvfølgelig ikke noget imod at stå ved hende, men jeg er godt og grundig træt af at skulle bruge al den tid på at putte, hvor jeg ellers kunne have lidt kvalitetstid med de store børn. Det største problem er nok at hun i bund og grund er mere vedholdende end jeg er. Men jeg bliver så frustreret og ked af det til sidst, at jeg giver op og stiller mig ved siden af hende. Hvis hun ikke falder til ro, går jeg hen igen og ”stryger” for at holde fast i den gode vane, hvor jeg ikke sidder ved siden af hende.
Det skal lige siges, at jeg har forsøgt at ændre på hendes sengetider, for at se om det ville hjælpe at putte hende tidligere eller senere. Men det er som om det er blevet en vane at hun ligger i en time før hun begynder at lægge sig til at sove. I dagplejen har de ingen problemer med at få hende til at sove :)
Jeg håber du har nogle forslag, idet jeg mangler at gå efter en bestemt plan/ metode. På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Iben