Brev:
Rytme og vågenhed - 3 mdr.
23. november 2016
Alder:
3 mdr.
Rytme og vågenhed - 3 mdr.
Kære Helen
Mange tak for gode svar.
Jeg har lige et tillægsspørgsmål vedr vores søns rytme.
Når jeg ser på søvnhjulet i din bog om børns søvn, er han ikke vågen så længe, som han "bør".
Han er 3 1/2 måned og vågner ganske rigtigt mellem 6 og 8.
Oftest kl 7/7.30. Og her er han typisk vågen i halvanden time.
Hans første lur varer mellem 1 og 2 1/2 time (typisk halvanden), og så er han vågen halvanden time igen. Og hans anden lur varer typisk, så længe jeg går med barnevognen og nogen gange længere - gerne 2 til 3 timer.
Dagens sidste lur tager han typisk mellem kl 17 og 18. Netop fordi han ikke kan holde sig vågen mere end halvanden (max 2) timer. Han sover til natten mellem kl 20 og 21.
Han har dog rigtig svært ved at finde roen om aftenen og kan godt falde ind og ud af søvnen frem til kl 22. Så vi sidder typisk med ham eller har ham liggende i slyngevugge, så vi kan lulle ham tilbage i søvn, hvis han vågner lidt op.
Om natten sover han fint i sin egen seng eller ved siden af mig i min.
Skal vi forsøge at strække hans vågne intervaller eller lade ham bestemme selv?
Han er generelt meget tydelig i sin kommunikation. Vi er ikke i tvivl, når han er træt.
Og han falder nemt i søvn til sine første to lure. Dagens sidste lur, og når han skal sove om aftenen, er det som om, intet duer, og han er færdig med dagen, men har alligevel svært ved at give slip.
Har du ideer til, hvordan vi hjælper ham?
Til info ammer jeg, og jeg lykkes med at have tre timer i mellem de fleste amninger. Undtagen sen eftermiddag og aften. Så vi når op på cirka 10 amninger i døgnet.
Vi overvejer at supplere med både MME og måske grød fra 4-5 måneder.
Både for at kunne deles om nattetjansen, men også for at komme udenom de mange amninger. I kombination trækker de to (altså manglende nattesøvn og mange amninger) veksler på hele familien. Ikke mindst vores datter på 3 1/2, som jeg ikke har så meget overskud til, som jeg kunne ønske mit.
Jeg håber, du kan hjælpe.
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
lillebrors mor