Lidt svært med putning

14. december 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Lidt svært med putning

Hej igen Helen

Denne gang har jeg spørgsmål angående lillebror M på 4 ½ måned.
Lige kort om ham… M er en skøn og glad dreng. Han er født 38+4. Jeg havde en god graviditet og en ditto god, ukompliceret fødsel. Fødselsvægt 3950 g fordelt på 50 cm. Jeg ammede ham fuldt de første 3 måneder, nu er han på flaske. Han spiser godt og ligger en kurve over gennemsnittet.

Han har hele tiden været et relativt ”nemt” barn. En lille rolig fyr der sover godt både dag og nat. Han bliver puttet til natten kl.20/21, får en flaske ca. kl.2 og sover til næste morgen kl.6/7.

Jeg kan dog også mærke nu hvor han er blevet ældre, at der skal altså ske noget. Han skal stimuleres mere og keder sig lidt hurtigere end tidligere. Han er enormt nysgerrig og vil gerne mere end han formår (motorisk). Han er vild efter at stå eller sidde hvis han kan komme til det.

Min problematik omhandler putningen. Hans søster var meget nem at putte da hun var på samme alder. Hun fik en flaske (faldt ofte i søvn midt i flasken), blev bøvset af, lagt i sengen med sutten og så var hun væk. Sådan er det ikke helt med M. Han er aldrig faldet i søvn under flasken, han kan godt ligge med øjnene halvt åbne, men han vågner op når flasken er tom og ofte afviser han selv.

Lige nu foregår ...

Annonce

... putningen sådan at når han begynder at gabe, gnide øjne og pyldre går vi ind i soveværelset, skifter ble og slukker lyset, hvorefter han får sin godnat flaske (ca. 200 ml.)
Derefter bliver han puttet i tremmesengen med sin nusseklud, dyne og en sut (som han dog ikke altid vil have). I starten ligger han lidt kigger og derefter bliver han utilfreds, sparker med benene og græder.

Hvis det ikke hjælper at berolige ham i sengen, tager jeg ham op og når han er rolig prøver vi igen og det kan fortsætte et stykke tid. Når der er gået en halv time med det opgiver jeg og svøber ham i dynen og prøver at vugge ham til ro. Det lykkedes for det meste, men til at starte med protestere han mod at blive svøbt. Jeg synes også det er lidt hårdt for ryggen, nu hvor han er blevet så stor, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få ro på ham, jeg har jo ikke længere amningen som kunne gøre tricket og flasken gør ham sjældent døsig nok… Har du et forslag?

Jeg har luret lidt på dine svar til andre og der skriver du at de ikke skal ligges vågne i seng, men det er lidt svært når nu flasken ikke kan få ro på ham.

Skal jeg se tiden an og så bare vugge ham i armene når han skal sove? Ellers måske var det en idé med brio bedrockers? Hvad tænker du?

Hilsen mor til M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder