Brev:
Lidt svært med putning
14. december 2015
Alder:
4 mdr.
Lidt svært med putning
Hej igen Helen
Denne gang har jeg spørgsmål angående lillebror M på 4 ½ måned.
Lige kort om ham… M er en skøn og glad dreng. Han er født 38+4. Jeg havde en god graviditet og en ditto god, ukompliceret fødsel. Fødselsvægt 3950 g fordelt på 50 cm. Jeg ammede ham fuldt de første 3 måneder, nu er han på flaske. Han spiser godt og ligger en kurve over gennemsnittet.
Han har hele tiden været et relativt ”nemt” barn. En lille rolig fyr der sover godt både dag og nat. Han bliver puttet til natten kl.20/21, får en flaske ca. kl.2 og sover til næste morgen kl.6/7.
Jeg kan dog også mærke nu hvor han er blevet ældre, at der skal altså ske noget. Han skal stimuleres mere og keder sig lidt hurtigere end tidligere. Han er enormt nysgerrig og vil gerne mere end han formår (motorisk). Han er vild efter at stå eller sidde hvis han kan komme til det.
Min problematik omhandler putningen. Hans søster var meget nem at putte da hun var på samme alder. Hun fik en flaske (faldt ofte i søvn midt i flasken), blev bøvset af, lagt i sengen med sutten og så var hun væk. Sådan er det ikke helt med M. Han er aldrig faldet i søvn under flasken, han kan godt ligge med øjnene halvt åbne, men han vågner op når flasken er tom og ofte afviser han selv.
Lige nu foregår putningen sådan at når han begynder at gabe, gnide øjne og pyldre går vi ind i soveværelset, skifter ble og slukker lyset, hvorefter han får sin godnat flaske (ca. 200 ml.)
Derefter bliver han puttet i tremmesengen med sin nusseklud, dyne og en sut (som han dog ikke altid vil have). I starten ligger han lidt kigger og derefter bliver han utilfreds, sparker med benene og græder.
Hvis det ikke hjælper at berolige ham i sengen, tager jeg ham op og når han er rolig prøver vi igen og det kan fortsætte et stykke tid. Når der er gået en halv time med det opgiver jeg og svøber ham i dynen og prøver at vugge ham til ro. Det lykkedes for det meste, men til at starte med protestere han mod at blive svøbt. Jeg synes også det er lidt hårdt for ryggen, nu hvor han er blevet så stor, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal få ro på ham, jeg har jo ikke længere amningen som kunne gøre tricket og flasken gør ham sjældent døsig nok… Har du et forslag?
Jeg har luret lidt på dine svar til andre og der skriver du at de ikke skal ligges vågne i seng, men det er lidt svært når nu flasken ikke kan få ro på ham.
Skal jeg se tiden an og så bare vugge ham i armene når han skal sove? Ellers måske var det en idé med brio bedrockers? Hvad tænker du?
Hilsen mor til M.