Svar: Lidt svært med putning

14. december 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til lille M.

Tak for dit brev, - hvis ikke jeg har fået sagt tillykke med lillebror før, så stort tillykke med at I har fået ham - og hvor dejligt - det lyder som om, at han trives rigtig godt!

Det er ikke helt så hårdt at spise af en flaske, som det er at spise af et bryst. Mælken flyder lidt lettere - og det gør nogle gange, at børn ikke falder i søvn med flasken på samme måde, som de falder i søvn med brystet.

Det kan være helt okay, at du efter flaskegivning sidder med ham i armene, svøber ham, så han på den måde hjælpes til fysisk at have lidt samling på sig selv, og så sidder med ham, vugger ham lidt og på den måde luller ham i søvn. Hvis han efter at være faldet i søvn på denne måde sover godt - kan sove et længere søvnstræk, vågner op, frisk og parat til at lege eller om natten sover 4 timer, vågner op og får flaske igen - så er det helt fint og helt okay at gøre sådan. Det er kun, hvis han begynder at vågne en gang i timen og ikke kan komme videre i søvnen, uden at du tager ham op og vugger ham, at det kan være et problem...

Han bliver dog fysisk tungere og sværere at sidde med. Han bliver også større og det gør det ekstra svært at svøbe ham - derfor kan det nogle gange være en idé at bruge en sovepose. Det kan være en voksipose, slee-bee, duni-duo, drømmepose osv. Der findes mange forskellige modeller i mange kvaliteter og til mange priser. Det at blive puttet i en sovepose kan gøre det lettere for ham, at blive flyttet fra din favn og ned, hvor han skal sove. Han vil stadig føle sig omsluttet og han vil stadig blive hjulpet til fysisk ro, men det vil være posen og ikke dine arme, som omslutter ham. Og for nogen har det en rigtig god effekt. Andre har det lige så fint med at blive puttet i en sovedragt og med en dyne...:)

Det kan også nogle gange hjælpe, at du tilbyder ham flasken, der hvor du ...

Annonce

... ønsker han skal sove. Så han får flasken i barnevognen eller i tremmesengen. Det hjælper ham til at koble fra og det skift, som er mellem favn og ned, hvor han skal sove, som nogle gange lyder til at vække ham yderligere og gøre det sværere at komme ind i søvnen - det skift får han ikke på denne måde. Hvis du vælger at give ham flasken i barnevognen eller i sengen, så vil det være rigtig godt, at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved f.eks. at komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op...

Det er som sagt helt okay, hvis du luller ham i søvn i dine arme, eller du triller barnevognen. Det kan også være en idé med brio bedrockers, så du kan bevæge sengen lidt - det kan dog sagtens tænkes, at det vil være tilstrækkeligt, at du står med hænderne på ham og vugger ham blidt der, hvor han ligger, og på den måde får ham lullet ind i søvnen igen. Generelt gælder, at det vil være rigtig fint, at du forsøger at hjælpe ham ind i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Hvis han kan lære at sove i sin seng eller barnevogn mod at du står med hænderne på ham og beroliger ham, så er det rigtig godt i forhold til, at du skal tage ham op, gå rundt med ham i armene eller du skal trille flere kilometer med ham i barnevognen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer. Når han begynder med skemad, og stille og roligt begynder at få dette fast, så vil der komme mere rytme. Det vil være rigtig godt at arbejde på, at han her tilbydes skemad, når han vågner af en lur og tilbydes flasken før han så skal sove igen. Det kan gøre, at flasken i tiden fremover, får lidt mere beroligende og søvndyssende effekt, end den har lige nu:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god jul til jer alle fire!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder