Svar: Lidt svært med putning
14. december 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Mor til lille M.
Tak for dit brev, - hvis ikke jeg har fået sagt tillykke med lillebror før, så stort tillykke med at I har fået ham - og hvor dejligt - det lyder som om, at han trives rigtig godt!
Det er ikke helt så hårdt at spise af en flaske, som det er at spise af et bryst. Mælken flyder lidt lettere - og det gør nogle gange, at børn ikke falder i søvn med flasken på samme måde, som de falder i søvn med brystet.
Det kan være helt okay, at du efter flaskegivning sidder med ham i armene, svøber ham, så han på den måde hjælpes til fysisk at have lidt samling på sig selv, og så sidder med ham, vugger ham lidt og på den måde luller ham i søvn. Hvis han efter at være faldet i søvn på denne måde sover godt - kan sove et længere søvnstræk, vågner op, frisk og parat til at lege eller om natten sover 4 timer, vågner op og får flaske igen - så er det helt fint og helt okay at gøre sådan. Det er kun, hvis han begynder at vågne en gang i timen og ikke kan komme videre i søvnen, uden at du tager ham op og vugger ham, at det kan være et problem...
Han bliver dog fysisk tungere og sværere at sidde med. Han bliver også større og det gør det ekstra svært at svøbe ham - derfor kan det nogle gange være en idé at bruge en sovepose. Det kan være en voksipose, slee-bee, duni-duo, drømmepose osv. Der findes mange forskellige modeller i mange kvaliteter og til mange priser. Det at blive puttet i en sovepose kan gøre det lettere for ham, at blive flyttet fra din favn og ned, hvor han skal sove. Han vil stadig føle sig omsluttet og han vil stadig blive hjulpet til fysisk ro, men det vil være posen og ikke dine arme, som omslutter ham. Og for nogen har det en rigtig god effekt. Andre har det lige så fint med at blive puttet i en sovedragt og med en dyne...:)
Det kan også nogle gange hjælpe, at du tilbyder ham flasken, der hvor du ønsker han skal sove. Så han får flasken i barnevognen eller i tremmesengen. Det hjælper ham til at koble fra og det skift, som er mellem favn og ned, hvor han skal sove, som nogle gange lyder til at vække ham yderligere og gøre det sværere at komme ind i søvnen - det skift får han ikke på denne måde. Hvis du vælger at give ham flasken i barnevognen eller i sengen, så vil det være rigtig godt, at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved f.eks. at komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op...
Det er som sagt helt okay, hvis du luller ham i søvn i dine arme, eller du triller barnevognen. Det kan også være en idé med brio bedrockers, så du kan bevæge sengen lidt - det kan dog sagtens tænkes, at det vil være tilstrækkeligt, at du står med hænderne på ham og vugger ham blidt der, hvor han ligger, og på den måde får ham lullet ind i søvnen igen. Generelt gælder, at det vil være rigtig fint, at du forsøger at hjælpe ham ind i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Hvis han kan lære at sove i sin seng eller barnevogn mod at du står med hænderne på ham og beroliger ham, så er det rigtig godt i forhold til, at du skal tage ham op, gå rundt med ham i armene eller du skal trille flere kilometer med ham i barnevognen:)
Jeg tænker også at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer. Når han begynder med skemad, og stille og roligt begynder at få dette fast, så vil der komme mere rytme. Det vil være rigtig godt at arbejde på, at han her tilbydes skemad, når han vågner af en lur og tilbydes flasken før han så skal sove igen. Det kan gøre, at flasken i tiden fremover, får lidt mere beroligende og søvndyssende effekt, end den har lige nu:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig god jul til jer alle fire!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske