Brev:
Vågner konstant og græder/drømmer?
9. september 2015
Alder:
2 år, 9 mdr.
Vågner konstant og græder/drømmer?
Kære Helen,
Vores dreng på knap 2 år og 9 mdr. har gennem de sidste ca. 2 mdr. haft meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Når det endelig sker, så sover han ikke igennem længere, men vågner mange gange, ca. 5-6 gange hver nat, græder højt og er ikke altid helt vågen. Jeg eller hans far putter ham med sut og dynen igen, og så sover han videre. Lige som man selv falder i søvn igen, vågner vi til lyden af hans skrig igen.
Det er så hårdt, at vi næsten ikke kan hænge sammen og føler os bombet tilbage til dengang han var spæd.
Tidligere var han altid nem at putte ved aftentid, det tog nomalt kun 15 min. Så lå han selv bagefter i sin seng og faldt i søvn ved egen hjælp. Nu vil han ikke have vi går ud, han krammer og og vil have vi sidder ved sengen, til han falder i søvn. På den ene side har vi forsøgt at holde fast i den gode rutine og undgå, at vores søn skal løbe om hjørner med os. Han er jo i en alder nu, hvor han er godt i gang med at prøver grænser af med os. Det mærker vi tydeligt. På den anden side er jeg også bange for, at han reelt er bange for lige pludselig at falde i søvn selv, fordi han måske drømmer en masse ubehagligt. Det kunne meget vel være mareridt han har om natten.
Vi er bare meget frustrerede over, at det bliver ved, uge efter uge, og vi aner ikke hvad vi skal stille op for at hjælpe ham. Vi er selvfølgelig også godt slidte af manglen på søvn.
Der er i øvrigt intet andet, der stikker ud. Han er en sund og glad, robust dreng, er sjældent syg og er altid fuld af energi (på trods af at han sover dårligt). Vi holder os til faste rutiner, putter ham kl. 1930 hver aften, han sover stadig lur midt på dagen ca. 1-1½ time, og vågner i snit kl 0630 hver dag.
Kan du give et bud på, hvad der måske foregår og hvordan vi takler det bedst muligt?