Vågner konstant og græder/drømmer?

9. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Vågner konstant og græder/drømmer?

Kære Helen,

Vores dreng på knap 2 år og 9 mdr. har gennem de sidste ca. 2 mdr. haft meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Når det endelig sker, så sover han ikke igennem længere, men vågner mange gange, ca. 5-6 gange hver nat, græder højt og er ikke altid helt vågen. Jeg eller hans far putter ham med sut og dynen igen, og så sover han videre. Lige som man selv falder i søvn igen, vågner vi til lyden af hans skrig igen.

Det er så hårdt, at vi næsten ikke kan hænge sammen og føler os bombet tilbage til dengang han var spæd.

Tidligere var han altid nem at putte ved aftentid, det tog nomalt kun 15 min. Så lå han selv bagefter i sin seng og faldt i søvn ved egen hjælp. Nu vil han ikke have vi går ud, han krammer og og vil have vi sidder ved sengen, til han falder i søvn. På den ene side har vi forsøgt at holde fast i den gode rutine og undgå, at vores søn skal løbe om hjørner ...

Annonce

... med os. Han er jo i en alder nu, hvor han er godt i gang med at prøver grænser af med os. Det mærker vi tydeligt. På den anden side er jeg også bange for, at han reelt er bange for lige pludselig at falde i søvn selv, fordi han måske drømmer en masse ubehagligt. Det kunne meget vel være mareridt han har om natten.

Vi er bare meget frustrerede over, at det bliver ved, uge efter uge, og vi aner ikke hvad vi skal stille op for at hjælpe ham. Vi er selvfølgelig også godt slidte af manglen på søvn.

Der er i øvrigt intet andet, der stikker ud. Han er en sund og glad, robust dreng, er sjældent syg og er altid fuld af energi (på trods af at han sover dårligt). Vi holder os til faste rutiner, putter ham kl. 1930 hver aften, han sover stadig lur midt på dagen ca. 1-1½ time, og vågner i snit kl 0630 hver dag.

Kan du give et bud på, hvad der måske foregår og hvordan vi takler det bedst muligt?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.