Brev:
Søvn og mad - skal det være sådan?
20. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Søvn og mad - skal det være sådan?
Hej Helen,
Vores lille pige er nu 11. uger gammel. Som jeg skrev tidligere er vi gået over til flaske og jeg pumper heller ikke ud længere. Vi synes dog ikke tingene er som de skal være, eller dvs. vi synes ikke det kan passe det skal være sådan og det er ved at drive os til vanvid.
Først og fremmest søvn, jeg synes hun er utrolig svær at aflæse, hun er glad når hun er vågen, men skal hele tiden aktiveres ellers øffer hun. Der kommer ikke nogle træthedstegn eller andet end at hun lige pludselig bliver rigtig sur. Det sker oftest når hun har været vågen et sted mellem 1-1.5 time. Så skal vi lægge hende og så starter det.. Hun skriger i vores arme og græder og vi vugger hende helt vildt indtil hun falder til ro. Jeg er ved at være godt brugt af at der så mange gange om dagen skal være skrig. Jeg ser hvordan andre kan putte deres børn og så falder de selv til ro, hvis vi bare lægger hende og prøver at nusse osv. så skriger hun sig fuldstændig lilla i hovedet og det kan man jo ikke holde ud.
Mit spørgsmål går altså på gode råd til hvordan vi kan komme udover at vi skal vugge hende så vildt i vores arme for at hun finder ro. Når hun skal sove svøber vi hende i hendes dyne, og hun får sin sut som hun er god til at tage. Jeg kan høre på andre at de får deres børn til at falde til ro ved at give dem noget at spise, men det er slet ikke en mulighed. Hun går helt amok hvis vi tilbyder hende mad og hun ikke er sulten. Hun spiser kun ca. hver 4. time og det passer sjældent med hun spiser lige når hun skal til at sove.
Det er virkelig frustrerende og det hjælper ikke bare at vugge hende roligt i liften eller lignende. Hun skal holdes stramt i armene og vugges voldsomt for at finde ro eller køres meget hidsigt i barnevognen. Hvordan kommer vi ud af dette og hjælper hende med at finde ro på en anden måde?
Det fylder virkelig meget for os, og gør os kede af det at vi så mange gange om dagen skal have en skrigende, ked baby i armene og ville så gerne have det var nemmere at lægge hende. Også i forhold til at få andre til at passe på et tidspunkt..
Mht. mad så spiser hun slet ikke det anbefalede, hun vejer omkring 6 kg. og spiser kun omkring 500-700 ml. om dagen. Men som sagt hvis vi tilbyder hende mad uden hun er sulten så går hun i koma. Hun viser heller ikke tydelige tegn på sult, andet end hun bliver ked af det og så tilbyder vi hende flasken hvis der er gået nogle timer, men hun tager den kun når der er gået 4-5 timer.. Er det normalt? Så spiser hun ca. 100 ml. hver gang +/-.
Jeg er bange for vi har ødelagt madsitutationen for hende efter amningen aldrig var hyggeligt eller god de første 6 uger.. Vi har sjælendt en hyggelig madstund. Hvis hun ikke er rigtig sulten sluger hun de først 20-40 ml. og så stikker hun i et skrig. Men det er svært at vide for nogen gange er det fordi hun ikke er sulten andre gange er det fordi hun lige skal have ro på og så vil hun gerne spise lidt..
Kan vi gøre noget for at gøre denne situation til en god oplevelse for alle?
Jeg håber du har nogle gode råd. Det skal siges hun er meget aktiv når hun er vågen, alt kører på hende og hun vil gerne aktiveres hele tiden og hun er god til kontakt og masser af smil. Hun vil ikke bare sidde og slappe af, hendes humør skifter far glad og aktiv til at gå helt i skrig på ingen tid, så jeg synes ikke der er nogle mellemfaser.
Jeg føler mig som en fiasko når søvn (og mad) situationen skal være sådan en kamp så mange gange om dagen.
Håber du har nogle råd .
Venlig hilsen
Nina