Brev:
Amning og dårlig nattesøvn
16. juni 2013
Alder:
16 mdr.
Amning og dårlig nattesøvn
Kære Helen.
Det er efterhånden længe siden, men nu har jeg brug for din hjælp igen!
Det drejer sig om min datter Anna på 16 måneder, som sover dårligt om natten, særligt først på natten, og som jeg stadig ammer, men meget gerne vil stope med at amme. Jeg har dog haft rigtig svært ved at gennemføre ammestop med, da hun har været syg nærmest non stop det sidste halve år.
Anna har været ørebarn, men fik for et par uger siden lagt dræn, hvilket vi oplever har haft god effekt på hende. Nu er hun så også lige startet i vuggestue i midten af maj. Det er gået rigtig godt og hun er glad for at være der, men stadig meget ked af det, når vi går fra hende dernede. Men forløbet med sygdom næsten konstant siden januar (hvor hun startede i sin første vuggestue) har gjort at jeg har givet hende brystet meget som trøst og det har virket. Men nu hvor hun er 16 måneder får hun stadig en gang om eftermiddag (som jeg prøver at undgå og også godt uden de store problemer kan få hende fra), når hun puttes til natten, falder hun i søvn ved brystet.
Hun vågner så igen efter maks en time (hvilket jeg heller ikke forstår, da hun virker rigtig træt og virker som om hun sover tungt), hvor jeg går op og giver hende lidt igen, hvor efter hun slipper og vender sig om på siden og sover videre. Så kan jeg være heldig at hun sover til ca 5.30 hvor jeg så giver hende lidt igen og hun sover til ca 7.30-8.00. Men mange nætter når hun at vågne en måske to gange mere inden midnat. Hun bruger desværre ikke sut og jeg/vi har ikke været gode til at finde på andre metoder til at få hende til at sove videre end bryst. Dog har vi begge kunnet få hende til at sove/sove videre ved at gå rundt med hende på armen, men den vane tænker jeg heller ikke vi skal genindføre nu og hun er jo efterhånden også stor og tung ;-)
Jeg vil så gerne ud af det mønster jeg har fået skabt for hende, og jeg er også træt af at amme om natten pga den dårlige søvn, men ved dels ikke hvordan jeg skal gribe det an og dels tænker jeg også at jeg bør vente lidt nu, hvor hun lige er startet i ny vuggestue. Min mand står klar til at tage over, men jeg frygter jo selvfølgelig at det skal være på den hårde måde med masser af gråd. Håber du kan hjælpe mig med et bud på en plan for, hvordan jeg griber det an.
Kærlig hilsen
Jane