Brev:
Halvsløj og vågen det meste af natten
4. december 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Halvsløj og vågen det meste af natten
Kære Helen
Vi har nogle hårde nætter hjemme hos os lige nu, som vi gerne vil høre din mening om. Måske har vi også lidt svært ved at tænke klart i denne zombie-tilstand ;-)
Vores nu ikke længere så lille pige er blevet 2 år og 4 mdr. Vi ser, hun stortrives det meste af tiden - er blevet meget selvstændig og har sprogligt udviklet sig meget siden hun fyldte 2, så hun nu taler i lange sætninger. Hun har en god portion vilje, som indimellem og særligt i de sene nattetimer kan få forældrene til at tælle til ti, så det er jo som det skal være! :-)
Vores udfordring lige nu, hvor hun har været halvsløj med forkølelse og let hoste den sidste uges tid, er nætterne. Vores datter er pt. ca. hver anden nat vågen omkring 4-5 timer i træk fra et sted efter midnat til tidlig morgen (i nat sov hun fra ca. kl. 21-1, vågnede så, hvor vi ikke fik hende til at sove før kl. ca. 5.30 og hun sov så til kl. 9).
Hun er ikke specielt ked af det, når hun vågner, men det virker som om, at bliver hun først rigtig vågen, vil hun op. Hun sover i egen seng i vores soveværelse. Det starter med, at hun vågner og ikke som vanligt lægger sig ned igen, når vi giver hende sutten eller prøver at putte hende. Hun vil over i vores seng, og det må hun selvfølgelig gerne. Sagen er bare, at hun ikke kan overtales til at blive i vores seng. Hun står op, hopper i sengen, vil hen og kigge ud af vinduet, ind på badeværelset osv. Vi kan til nød lokke hende til at blive i vores seng, hvis vi læser for hende. Det er som om, hun kun vil være i sengen, hvis vi kan få hende afledt fra, hvor hun er og at hun skal sove.
Hun kan sige: "S vil ikke sove, S vil ikke hvile sig", og hvis vi efter at have læst for hende siger, at vi nu er for trætte til at læse, men at hun gerne selv må kigge i bøger, siger hun "nej, mor skal læse". Hun virker træt men også lidt "hyper".
Vi har forsøgt at efterleve det princip, at hun ikke skal ind i stuen eller op og lege, men skal blive i sengen, fordi vi vil vise hende, at det er nat og tid til at sove. Problemet er, at hun under ingen omstændigheder vil ligge ned, og at hun efter at have underholdt sig med bøger (og når vi er absolut desperate mors Ipad, som er det ultimative lokkemiddel) begynder at kede sig, men hun falder ikke i søvn - måske bl.a. fordi hun insisterer på at sidde op?
Vi er virkelig i tvivl, om vi skal stå op med hende, eller om vi skal fortsætte, som vi gør. Skal vi evt. være helt strikse i forhold til, at hun slet ikke skal have bøger eller andet i sengen, så hun ikke tror, at hun skal lege? Tror bare det vil være anledning til stor fortvivlelse hos hende snarere end det vil skabe ro.
Vi har også prøvet at gentage aftenputteritualet, når hun vågner over midnat og vil op, hvor vi sidder med hende på skødet og læser en historie og derefter putter hende i hendes egen seng, men her kravler hun op og begynder at græde, hvis vi insisterer på, at hun skal blive i sengen. Når hun puttes om aftenen, vil hun ellers gerne sidde i sin seng og kigge i bøger og pludre med sig selv og bamserne, indtil hun falder i søvn. Det gælder også de aftener, hvor hun er vågen om natten. Vi sørger for, at hun sover med hovedet hævet pga. forkølelse, men hun vil altså gerne i seng både til aften og middagslur.
Hun har ikke længere feber men er snottet, og vi ville have sendt hende i vuggestue igen, hvis ikke det var fordi, hun jo er træt om dagen. Hun har dræn, og vi har fået en tid v. ørelægen for at få kontrolleret, at de stadig virker som de skal. Dog undrer det os, hvis hun har ondt, da hun jo sover fint ca. hver anden nat.
I dagtimerne virker hun træt men ok tilpas, og det er lykkedes os at holde hendes rytme med en middagslur ca. kl. 12.30 på 2 timer og puttes kl. 19-19.30, hvor hun så godt kan tage op til halvanden time om at falde i søvn, men hvor hun bare hygger og pludrer løs i sin egen seng, og vi kan gå lidt til og fra.
Hvad tænker du, vi kan gøre anderledes? Vi er meget trætte, når vi skal på arbejde, og vi tænker, at den manglende søvn nok heller ikke er befordrende for, at hun kan blive helt rask igen.
Med venlig hilsen
Førstegangsforældrene