Brev:
Droppe middagsluren? - 2 år, 11 mdr.
24. november 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Droppe middagsluren? - 2 år, 11 mdr.
Kære Helen.
Har lige endnu et spørgsmål i denne omgang...
Vores datter er helt klart en "ugle" og har altid haft svært ved at falde i søvn om aftenen og er uden problemer faldet i søvn til middagsluren.
Hun har indtil for nyligt sovet middagslur fra ca. 11.45-13.15, altså halvanden time. Det er nu blevet rykket lidt, så den ligger fra 12.30-14.00. Det skyldes, at hun, som nævnt, er startet i børnehave, men stadig sover middagslur hjemme. Hvis hun skal være med til frokost derhenne, så kan vi først nå hjem til den tid. Hun prøvede i en periode at sove luren henne i børnehaven, men det droppede vi (holder vi pause med) som nævnt i min anden mail, og det går rigtig fint.
Til gengæld er der gået lidt ged i aftenputningen nu... Ved ikke, om det skyldes den rykkede middagslur eller om det kan være noget andet, der spiller ind...?
Hun vågner/bliver vækket kl.7 hver morgen og bliver så puttet til aften kl.20.30.
For det meste er hun faldet i søvn senest kl.21. Men nu er den oftere og oftere blevet 21.30 og her den sidste uge har den været 21.30/22.00 før hun er faldet i søvn. Hun modarbejder egentlig ikke det at skulle i seng. Hun har klart mere lyst til at lege, men det er slet ingenting ift. tidligere, hvor vi virkelig kunne mærke at hendes selvstændighedsudvikling blomstrede, når klokken nærmede sig sengetid;-)
Det er næsten altid mor, der putter. Vi har samme putte-ritual, som altid – nattøj, tandbørstning, 2 x bog, godnatsang, lille lampe tændt, og så sidder mor i fodenden og ”arbejder” (læser) indtil hun falder i søvn. Her på det sidste har jeg et par gange forsøgt at lægge mig ved siden af hende, men det har heller ingen effekt haft. Hun ligger egentlig bare og vender og drejer sig og forsøger nogle gange med: ”vand...”/”tør ble...”/eller andet – det virker som om det mest er for at komme lidt i kontakt fordi det er kedeligt bare at ligge dér og ikke kunne sove. Jeg svarer hende altid kort, men kærligt og viser hende, at det er sovetid.
Og så er det vi tænker: er det tid til at droppe middagsluren?? Det, der klart taler for, er at hun har lettere ved at sove om aftenen. Vi prøvede her i dag, og der faldt hun i søvn kl. 19.45., 10 min. efter at lyset var slukket. Men samtidig virker hun bare til stadig at have brug for middagsluren. Hun falder som sagt meget let i søvn, når hun bliver lagt til middagslur, og er også klart mindre ”harmonisk” om eftermiddagen uden lur. Hun bliver lettere irriteret og ”hænger” mere... Dog ikke sådan, at hun er ved at falde i søvn på noget tidspunkt eller at hun slet ikke fungerer. Hun kan egentlig stadig være meget glad og hygge sig, men lunten er ligesom bare kortere og hun virker også en anelse overgearet...
Hvad tænker du?
På forhånd 1000 tak for hjælpen:-)
De bedste hilsner
fra moren til en lille ugle...