Natteroderi - 2 år, 3 mdr.

7. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Natteroderi - 2 år, 3 mdr.

Kære Helen,

Jeg har med glæde læst flere af dine svar til andre rådvilde forældre. Nu er det min tur til at skrive.

Vores skønne datter på 2 år og 3 måneder er begyndt at være utryg ved putning og vågner mellem 2 og 4 gange i løbet af natten og kalder på mor, eller græder højlydt.

Hun har altid været meget nem at putte, og vi har altid bare kunne sige go nat og så gå ud af værelset. hun har siden hun var ca. 5 måneder sovet på sit eget værelse så det er hun vant til.

For ca. en måned siden begyndte hun at kravle ud af sin tremmeseng og vi købte derfor en juniorseng til hende.

Når klokken nærmer sig 19 og vi begynder at snakke om at få nattøj på og børste tænder, så løber hun væk og siger nej nej ikke putte.

Vi holder fast i beslutningen og vil gerne have de samme ritualer hver dag, så vi lader ikke hende bestemme om hun skal puttes eller ej.

Hun er dog ret viljestærk og til tider bliver der kæmpet imod med alt hvad hun har for at slippe.

Vi kan se at hun er træt og hun gaber også som regel inden kl 19.

Ved putning er det nu desværrre blevet sådan at efter læsning af bog og flere go'nat sange, skal en af os ligge på en madras på gulvet ved siden at hendes seng. og hun ...

Annonce

... gentager flere gange inden hun lægger sig ned "mor ligger ved siden af dig".

Jeg har prøvet at fortælle hende at vi altid er lige i nærheden og hun trygt kan sove for vi passer på hende. vi snakker om dagens begivenheder og siger at det har været en dejlig dag m.m.

Og alligevel vågner hun omkring midnat og så derefter ca. hver anden time. og når vi når til kl. 05 om morgenen så vil hun ikke sove mere.

Hun sover stadig 2 timer til middag i vuggestuen, og jeg har overvejet at skære ned på det for at se om det hjælper. I weekenden hjemme sover hun ofte 3 timer og er meget lang tid om at vågne.

Jeg oplever hende ikke som et bange eller stille barn, men derimod som glad og fuld af gåpåmod. Hun snakker og synger det meste af tiden, men kan pludselig få trang til at sidde hos mig og om morgenen vil hun altid bæres og det er kun mor der dur.

Jeg har virkelig brug for at godt råd til at få løst vores natteroderi, for det er svært at gennemskue om det er fordi hun tester os eller om der reelt set er noget hun tumler med i hovedet?

Jeg vil gerne have mine aftener og nætter tilbage, det er jo der jeg lader op til næste dag og for tiden er det meget svært.

Med venlig hilsen

Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien