Brev:
Fra 2 til 1 lur - 17 mdr.
10. maj 2011
Alder:
17 mdr.
Fra 2 til 1 lur - 17 mdr.
Kære Helen!
Her er endnu et spørgsmål vedrørende S på 17 måneder. Han har altid virket til at have brug for meget søvn, men ikke så meget i lange stræk om natten. S er først lige begyndt at sove igennem uden at vågne for andet end at han ikke kan finde sutten her for et par måneder siden, hvor han fik lagt dræn i ørene! S længe vågnet tidlig, og derfor haft brug for en formiddagslur ved 9 tiden. Her har han sovet alt fra 1 1/2 til 3 timer, men som regel godt 2 timer. Han har fået sin eftermiddagslur fra kl 14-16.
I dagplejen, hvor han er to, max 3 dage om ugen, ønsker dagplejemor at han kun sover en lur, og hun putter ham derfor kl 12-12.30 og han sover her til ca 14.30-15.00. Når han nu er såpass gammel og ikke har virket helt så træt kl 9, ville vi også forsøge dette, men efter at have forsøgt det her siden påske, virker det som om han får det rigtig svært. Han er pyldret både om formiddag og eftermiddag.
Hvis vi kører en tur i bil om formiddagen, fx for at handle, falder han med det samme i søvn. Derfor tolker jeg det som om han faktisk stadigvæk har brug for sine to lure?? Dog nyder han at være vågen hvis der sker noget omkring ham, vi er ude i haven eller ude på tur. Det skal så også lige siges at han sover ikke længre om natten, selvom vi droppede formiddagsluren. Han våger stadig ca 5.30-6.00, og dette er i princippet ikke nødvendig, da vores ryme i øvrigt er sådan at jeg arbejder om aftenen/natten og han først kommer afsted i dagpleje om formiddagen, de par dage han er der.
Kan du hjælpe os med nogen gode råd til hvordan vi finder en god rytme for S? Jeg synes det er svært, da overgangen fra 3 til 2 lure virkede meget mere naturlig end nu.
Venligst hilsen
mamma til S.