Brev:
Night Terror?
9. juni 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Night Terror?
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse.
Her går overordnet set godt. For 4 måneder siden blev Frederikke storesøster til Konrad. Frederikke er nu 2 år og 11 mdr.
Hun har taget fint imod lillebror også selvom det har betydet at der ikke er så meget plads til hende i vores seng, når hun vågner ud på morgnen. Hun er en sød og empatisk pige, der får meget ros i vuggeren.
Hun har hele tiden være ustabil mht. søvn. P.t. er hun midt i overgangsfasen fra at sove middagslur til ikke at gøre det.
Hun er utrolig stædig og holder sig nogle gange vågen til 22.30, selvom hun bliver puttet allersenest kl. 20.
På det seneste er hun begyndt at vågne efter 3-4 timers søvn. Nogle gange ligger hun ned og skriger andre gange sætter hun sig op og skriger. Det eneste hun siger er "Nej, nej, nej!!!!" I starten er hun ikke vågen, men efterhånden får hun kørt sig selv så højt op at hun vågner. Hun kan ikke fortælle hvad der sker.
I starten troede vi det var mareridt med hysteri til følge, måske en ubevidst reaktion på at være blevet storesøster - altså opmærksomhedssøgende. Men det tror jeg ikke mere. På baggrund af ovenstående formodning har vi prøvet forskellige ting, både at være søde, at råbe ad hende for at få hende i tale, prøvet at holde hende, at true hende mad et koldt bad og effektueret det. Det har intet resultat haft.
Nu er vi bare søde ved hende, føjer hende, holder om hende, tilbyder hende vores favn, at sove hos os, fortæller hende at vi elsker hende, at der ikke findes monstre (som hun sporadisk har nævnt), vi læser historier, hvis hun vil have det, sover på en madras i hendes værelse og nogle gange sammen med hende på madrassen, vi ser Barbapappa for at få hende på andre tanker. Det meste afviser hun, men vi bliver bare ved med det.
Disse "anfald" er meget voldsomme og hun skriger i op til en time ad gangen og derpå tager det minimum ½-1 time at få hende helt ned i normal vejrtrækning, i normal temperatur (hun sveder af alt det skrigeri) og få hende til at sove igen.
Nu har jeg læst om night terror på nettet og genkender mange symptomer.
Nu mangler jeg nogle redskaber til at hjælpe hende (og vores familie) igennem det. Har du nogle gode råd, steder jeg kan gå hen?
Frederikke bruger ikke sut og har aldrig gjort det. Derfor kan den desværre ikke hjælpe. Men nej, hvor det synd for hende.
Jeg ser frem til at høre fra dig! Mange tak.
Karen, en træt og bekymret mor.