Svar: Night Terror?
9. juni 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og velkommen til :)
Night Terror eller natteskræk, som det også hedder på dansk, kan godt være det I oplever hos jer.
Det er sådan, at når vi sover, så skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Det er naturligt at børn kan vågne lidt op mellem stadierne i non-REM-søvnen og barnet vil her på en gang både virke vågen og virke sovende.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men hvis man har natteskræk, så sker der en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener og jeg kan godt forstå I bliver i tvivl om hvad det egentlig er.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Det bedste I kan gøre er at tale beroligende til hende og forsøge at putte hende igen og få hende til ro og videre i søvnen. Men I skal ikke tale alt for meget med hende, da I så hurtigt bliver en del af hendes drøm og I skal ikke stille for mange spørgsmål - bare gentage de beroligende ord I plejer at bruge, når hun skal beroliges og forsøge at få hende puttet godt med dynen og få hende videre i søvnen.
I skal ikke vække hende, hvis I kan undgå det, men altså prøve at få hende til at sove videre - netop fordi hun jo rent faktisk sover, når det sker :) så det er et eller andet sted et spørgsmål om at få hende beroliget og sendt videre i søvnen.
Så når man har et barn som har problemer med natteskræk eller Night Terror, så er det vigtigt at gøre følgende:
- Tag det roligt. Selvom det ser skræmmende ud, er det mere skræmmende for dig at se på, end det er for barnet, som er midt i det.
- Prøv at berolige barnet ved at lægge det ned, putte dynen omkring og få barnet videre i søvnen.
- Tal ikke for meget til barnet, da du hurtigt kan blive en del af barnets drøm og stil ikke spørgsmål.
- Forsøg ikke at presse barnet til at blive holdt om, da barnet vil afvise dette.
- Væk som udgangspunkt ikke barnet, men hjælp det videre i søvnen.
- Hvis barnet vågner, eller du føler dig nødsaget til at vække barnet, fordi det virker meget voldsomt på både dig og barnet, så sørg for at berolige barnet, giv lidt vand at drikke og afkræv ikke nogen forklaring. Fortæl barnet at det har drømt men ikke, hvordan det har virket på dig. Det er vigtigt ikke at skræmme barnet.
- Bevar selv roen og kontrollen.
Ovenstående råd er fra min bog "Sådan får du dit barn til at sove!"
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske