Kommer ind og sover midt om natten

26. februar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Kommer ind og sover midt om natten

Hej Helen,

Vi har brug for et godt råd vedr. sovevaner.
Vores søn Christoffer på 2,5 år trives rigtig godt, og har for nylig skiftet fra sin tremmeseng til en junior-seng. Putteritualet med læsning og sang blev bevaret, og han har jo bare syntes det var rigtig spændende med en ny, større seng.
Men det har givet den "ulempe", at han kryber ud af sin seng og kommer ind til os hver nat ca. kl 2 og vil sove hos os.

Det er i og for sig smadderhyggeligt og sødt når han kommer dér med pude, dyne og bamse, men hans far og jeg er nu af den mening, at han faktisk kun skal sove hos os, hvis han er syg og vi skal holde øje med ham af dén grund.
Det er også lidt forstyrrende for den videre søvn, når man har en 2,5 årig til at ligge på tværs i sengen og "møve rundt".

Så hvad gør vi? Hvordan kan vi få ham til ...

Annonce

... at lære at blive i sin seng? Jeg overvejer at tage ham med tilbage på hans værelse og ligge mig i hans seng med ham indtil han falder i søvn igen, men jeg er usikker på om det er den rigtige/eneste løsningsmulighed.

En anden ting er, hvorfor han er begyndt at vågne... måske er det dét vi skal addressere?

Han sover stadig middagslur (iflg. dagplejemor 1,5 time), men måske skal den fases ud? Det har jeg prøvet at lufte for dagplejemor, men hun mener at det vil være synd for ham. Han sover nu ikke altid til middag i weekenderne mere, og det syntes jeg nu han klarer ganske fint.

Mange hilsner, og tak for en rigtig god hjemmeside og brevkasse.

Mette

P.S.: Han er skrevet op til børnehave, og vi mener også klart at han ville have godt af at komme i børnehave, men vi må jo vente til der bliver en plads.....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.