Brev:
Kommer ind og sover midt om natten
26. februar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kommer ind og sover midt om natten
Hej Helen,
Vi har brug for et godt råd vedr. sovevaner.
Vores søn Christoffer på 2,5 år trives rigtig godt, og har for nylig skiftet fra sin tremmeseng til en junior-seng. Putteritualet med læsning og sang blev bevaret, og han har jo bare syntes det var rigtig spændende med en ny, større seng.
Men det har givet den "ulempe", at han kryber ud af sin seng og kommer ind til os hver nat ca. kl 2 og vil sove hos os.
Det er i og for sig smadderhyggeligt og sødt når han kommer dér med pude, dyne og bamse, men hans far og jeg er nu af den mening, at han faktisk kun skal sove hos os, hvis han er syg og vi skal holde øje med ham af dén grund.
Det er også lidt forstyrrende for den videre søvn, når man har en 2,5 årig til at ligge på tværs i sengen og "møve rundt".
Så hvad gør vi? Hvordan kan vi få ham til at lære at blive i sin seng? Jeg overvejer at tage ham med tilbage på hans værelse og ligge mig i hans seng med ham indtil han falder i søvn igen, men jeg er usikker på om det er den rigtige/eneste løsningsmulighed.
En anden ting er, hvorfor han er begyndt at vågne... måske er det dét vi skal addressere?
Han sover stadig middagslur (iflg. dagplejemor 1,5 time), men måske skal den fases ud? Det har jeg prøvet at lufte for dagplejemor, men hun mener at det vil være synd for ham. Han sover nu ikke altid til middag i weekenderne mere, og det syntes jeg nu han klarer ganske fint.
Mange hilsner, og tak for en rigtig god hjemmeside og brevkasse.
Mette
P.S.: Han er skrevet op til børnehave, og vi mener også klart at han ville have godt af at komme i børnehave, men vi må jo vente til der bliver en plads.....