Brev:
Storesøster holder på afføring
2. december 2017
Alder:
2 år, 9 mdr.
Storesøster holder på afføring
Hej Helen,
Vi har tid hos en børnelæge i januar, men indtil da har vi brug for fagligt input.
I juni kom lillebror til verden, hvilket storesøster Eva (tre år til marts) i det store hele har håndteret rimeligt og som vi forventede. Men hun begyndte at holde på sin afføring, og siden august - med 8 dage uden afføring! - har hun været på daglig movicol. Hun får næsten ikke mælk eller sukker, og får havregrød med svesker i hver morgen, spiser godt og drikker godt, og er glad og aktiv. Hvis der er gået mere end tre dage har hun fået dobbelt brev movicol, og det gav resultat. Ved flere dage har vi givet microlax, hvilket føles som er voldsomt overgreb.
Når der endelig er noget på vej, bliver hun meget urolig og får humørsvingninger, og klager over ondt i numsen, men når der først er hul igennem er der ingen brok eller piv, og det er utrolig nok ikke hård afføring.
Men nu er der ingenting der virker; idag efter foreløbig seks dage uden afføring har hun fået dobbelt dosis movicol, godt med svesker, microlax, masser af bevægelse, men der kommer ingenting, og hendes mave er helt udspilet. Hun VIL bare ikke give slip!
Hun får utrolig meget opmærksomhed ifht at hun ikke kommer af med noget, men det skal jo ud! Det fylder utrolig meget i vores hverdag og påvirker både hendes og vores humør. Set med vore øjne har hun spillet skuespil hele eftermiddagen siden hun fik microlax, fordi hun kan få en masse opmærksomhed på at der måske, måske ikke, er noget på vej.
Alt i alt er vi sikre på at hun bevidst holder igen, og maven ikke fejler noget. Hvad kan vi stille op? Det nytter ikke meget at hælde flere ting på hende, der sætter gang i tarmene, når nu hun har sat sig for det ikke skal ud.
Jeg behøver vel knapt nok nævne at hun ikke er interesseret i pottetræning på nogen måde. Hun kan lokkes til at sidde på den et par gange om ugen, men der kommer ikke så meget som en dråbe.
Der blev en længere roman, men vi har brug for at prøve nye måder at hjælpe hende på, indtil vi kan tale med børnelægen. Vi tror ikke på at hverken kost eller medicin er en løsning.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Tak,
Laura.