Storesøster holder på afføring

2. december 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Storesøster holder på afføring

Hej Helen,

Vi har tid hos en børnelæge i januar, men indtil da har vi brug for fagligt input.

I juni kom lillebror til verden, hvilket storesøster Eva (tre år til marts) i det store hele har håndteret rimeligt og som vi forventede. Men hun begyndte at holde på sin afføring, og siden august - med 8 dage uden afføring! - har hun været på daglig movicol. Hun får næsten ikke mælk eller sukker, og får havregrød med svesker i hver morgen, spiser godt og drikker godt, og er glad og aktiv. Hvis der er gået mere end tre dage har hun fået dobbelt brev movicol, og det gav resultat. Ved flere dage har vi givet microlax, hvilket føles som er voldsomt overgreb.

Når der endelig er noget på vej, bliver hun meget urolig og får humørsvingninger, og klager over ondt i numsen, men når der først er hul igennem er der ingen brok eller piv, og det er utrolig nok ikke hård afføring.

Men nu er der ingenting der virker; idag efter foreløbig seks dage uden afføring har hun fået dobbelt dosis movicol, godt med svesker, microlax, masser af bevægelse, men der kommer ...

Annonce

... ingenting, og hendes mave er helt udspilet. Hun VIL bare ikke give slip!

Hun får utrolig meget opmærksomhed ifht at hun ikke kommer af med noget, men det skal jo ud! Det fylder utrolig meget i vores hverdag og påvirker både hendes og vores humør. Set med vore øjne har hun spillet skuespil hele eftermiddagen siden hun fik microlax, fordi hun kan få en masse opmærksomhed på at der måske, måske ikke, er noget på vej.

Alt i alt er vi sikre på at hun bevidst holder igen, og maven ikke fejler noget. Hvad kan vi stille op? Det nytter ikke meget at hælde flere ting på hende, der sætter gang i tarmene, når nu hun har sat sig for det ikke skal ud.

Jeg behøver vel knapt nok nævne at hun ikke er interesseret i pottetræning på nogen måde. Hun kan lokkes til at sidde på den et par gange om ugen, men der kommer ikke så meget som en dråbe.

Der blev en længere roman, men vi har brug for at prøve nye måder at hjælpe hende på, indtil vi kan tale med børnelægen. Vi tror ikke på at hverken kost eller medicin er en løsning.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Tak,
Laura.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder