Svar: Storesøster holder på afføring

2. december 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Laura

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - og velkommen til :) Også stort tillykke med lillebror!

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg tænker er, at man skal sikre, at der ikke er en fysiologisk forklaring på, hvorfor jeres datter går og holder sig...

Det er ikke unormalt, at børn omkring 2.5 års alderen pludselig får forstoppelse. Der sker nogle ændringer i tarmen på det tidspunkt, som kan gøre afføringen mere hård, og hvis barnet oplever at have hård mave i en periode, så kan det gøre, at barnet holder igen, hvilket kun gør problemet værre. Samtidig så vil barnet nogle gange få små rifter ved endetarmen, når barnet så presser for at få afføringen ud, og så gør det ekstra ondt og det svier - og barnet holder sig så endnu mere... det kan være en rigtig dum cirkel at komme ind i.

Børn i denne alder kan også være lidt selektive omkring deres kost og væskeindtag og drikker måske ikke helt så meget, som de har brug for. Det spiller naturligt også ind på, hvordan mave og tarm fungerer og kan også være forklaringen på, hvorfor barnet oplever forstoppelse i en periode.

Og så er børn i denne alder ofte også også meget opmærksomme på deres krop og hvordan kroppen fungerer. Det er pludselig spændende at man kan tisse og det er også pludselig interessant at der kommer noget ud af numsen. Det kan nogle gange gøre, at barnet også her begynder at holde sig, og igen kan der så opstå problemer.

Det er også vigtigt at sikre sig, at jeres datter ikke har en streptokokinfektion perianalt. Det er ikke sjældent hos små børn - det ses ofte hos børn i 1-7 års alderen, og det kan netop også gøre, at hun så holder sig og kommer ind i en ond cirkel. Det kan behandles med penicillin i tilstrækkelig høj dosis (100.000 IE/kg/døgn) i 14 dage, og det skal kombineres med god hygiejne - det vil sige at huden skal duptørres/lufttørres, håndklæde/vaskeklud skal skiftes hver gang - og kogevaskes. Der skal ikke smøres med creme i den periode, hvor hun behandles med penicillin. Forstoppelse skal behandles. Der skal være god håndhygiejne i forbindelse med bleskift osv. Og badekar, puslepude osv. bør afsprittes.

Derudover så er det rigtig godt, at I er opmærksomme på at holde hende mave naturligt igang via kosten og sikrer, at hun er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk osv. Og det lyder det som om, at I er.

Det er også rigtig godt, at hun er i daglig Movicolbehandling. Det lyder dog som om, at hun skal øges i dosis, hvis der stadig går 6-8 dage imellem hendes afføringer. Selvom hendes afføring bliver blød af Movicolen, så går hun stadig og holder sig - og ...

Annonce

... det er sådan, at når man har kronisk forstoppelse, så kan man godt få en vane med at holde sig, selvom endetarmen er fuld. Hun mærker ikke afføringen og afføringstrangen på samme måde som I gør, fordi hun har vænnet sig til at holde igen.

Når hun går og holder sig, så strammer hun musklerne omkring endetarmensåbningen, og jo mere hun gør dette, jo mere presses afføringen op i endetarmen, og jo mere reduceres hendes trang til at have afføring. Hvis hun fortsætter med at holde sig og dermed undertrykker sin trang til at have afføring, så vil hendes endetarm stille og roligt begynde at tilpasse sig den afføringsmasse der står i tarmen, og afføringstrangen/behovet for at komme af med afføringen mindskes.

Derfor tænker jeg, at det vil være en god idé, hvis I kan sikre, at der ikke går så lang tid imellem hendes afføringer, så hun begynder at få afføringtrang tidligere. Jo længere tid der går, jo sværere vil det sandsynligvis blive for hende at komme af med det, for jo længere tid afføringen er i endetarmen, jo hårdere bliver den.

Jeg tænker, at det er rigtig godt, at I er henvist til børnelæge - men naturligvis ærgerligt, at der skal gå så længe. I kan dog også drøfte problematikken med jeres egen læge og finde ud af, hvad I skal gøre indtil da. Mit umiddelbare råd vil være, at hun øges afføringsmiddel, så hun vænnes til at komme af med afføringen hyppigere, så hendes naturlige afføringstrang kommer tilbage... men I bør drøfte det med læge, børnelæge:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på, om hun kan gå og holde sig fordi det giver hende ekstra opmærksomhed - hvilket hun jo godt kan have brug for, nu hvor hun skal dele mor og far med lillebror. Jeg næver det fordi I skriver: "Hun får utrolig meget opmærksomhed ifht at hun ikke kommer af med noget, men det skal jo ud! Det fylder utrolig meget i vores hverdag og påvirker både hendes og vores humør. Set med vore øjne har hun spillet skuespil hele eftermiddagen siden hun fik microlax, fordi hun kan få en masse opmærksomhed på at der måske, måske ikke, er noget på vej".

Det er naturligvis vigtigt, at I giver hende masser af opmærksomhed i hverdagen - hvor det ikke handler om afføring og hvad der kommer i bleen... Hun må ikke tvivle på, at I er der for hende, og at der stadig er lige så meget plads til hende, selvom lillebror er kommet til. Hun må ikke være i tvivl om, at der er kærlighed nok til dem begge :)

Det er dog sjældent at forstoppelsesproblemer skyldes psykosociale faktorer - hos 95% af alle børn så skyldes det noget fysiologisk...

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder