Forstoppelse ifm. renlighed

1. april 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Forstoppelse ifm. renlighed

Kære Helen,

Vores store pige besluttede for ca. en måneds tid siden, at hun skulle bruge underbukser. Der var hun præcis 2 et halv år. Jeg havde tænkt mig at vente, til det blev sommer, og det var også kun 2 mdr efter hun blev storsøster, men når det nu var hendes egen ide, kunne vi godt lade hende forsøge. Der var en del uheld lige i starten, hun var måske ikke helt klar over, at trusser betyder man skal gå på toilettet hele tiden! Men hun fandt hurtigt ud af det og ville altså ikke gå med ble. "Nu bruger jeg UNDERBUKSER!" Allerede i løbet af den første uge var hun tør om natten, men vi gav hende lige et par ekstra uger med natble før vi droppede den også, og der har der kun været 2 uheld. Hun har kun sjældent brug for at komme ud og tisse om natten, kan ellers holde sig til morgen.

Alt det for at sige, at jeg tror, at hun rent faktisk var klar og vi er ved at være ovre det med uheldene. Men der er så lige det med afføring. Da hun gik med ble havde hun normal afføring dagligt, en gang imellem kunne hun springe en enkelt dag over, men der har ikke tidligere været problemer med hård afføring eller besvær med at komme af med den. Der har været en overgang med, at hun helst ville stå, ligesom da hun gik med ble, og hun kom også til at lave det i bukserne et par gange. Nu er vi så gået over til en anden rytme: hun går et par dage, hvor hun tilsyneladende ikke mærker afføringstrang, og så begynder optrækket til, at hun skal komme af med noget. Det kan tage lang tid, hvor hun hyppigt siger "nu laver jeg lort!" og så farer vi enten ud på toilettet eller ud til potten. Så kommer der ikke noget. Så ...

Annonce

... går der alt fra et par timer til få minutter og så "nu laver jeg lort!" og hele showet igen. Det virker som om at hun undertrykker trangen når hun sætter sig ned. (I øvrigt har hun ikke bedt om at få ble på for at lave.)

På et eller andet tidspunkt, så kommer det, (og så kan man godt se det, for hun går helt i panik og ikke kan bevæge sig). Her sveder hun og ryster, og hun vil gerne have, at vi holder om hende, og helst sidde på potten (det er fint med os). Desværre gør det også ondt, hvilket ikke er overraskende, når det kun er 1-2 gange om ugen. Afføringen er lidt hård men ikke knoldet, men alligevel får hun nogle smårifter og der kommer lidt blod på papiret.

Jeg er ikke rigtig sikker på, hvordan jeg kan støtte hende til at genvinde hendes tidligere afføringsmønster. Hendes kost har ikke ændret sig, og hun er fint aktiv i hverdagen, og drikker fint. Vi har prøvet at sætte hende på potten og sidde sammen med hende og læse historier, men det hjælper ikke. Når hun endelig er i gang har jeg prøvet at forklare hende, at hun skal slappe af i numsen og presse med maven, men jeg ved ikke om hun forstår det.

Nu er vi nået til der, hvor hun her til aften har siddet på toilettet (hun har et lille bræt der sidder ovenpå det store toiletbræt) i en 20 minutters tid, og en gang imellem grædt over, at det gjorde ondt i numsen, men uden resultat. Jeg er bange for, at det kommer ud i en selvforstærkende cirkel. Skal jeg give hende en masse svesker hver dag, eller skal hun have laksantia i en periode, indtil hun finder ud af, at det ikke er farligt, eller skal vi bare se det an lidt mere - hjælp!

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.