Af med natbleen

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Af med natbleen

Hej Helen

Vores datter på 32mdr smed bleen i påsken efter at have toilettrænet siden før jul. Siden jul har hun stort set kun "pruttet" på toilettet (har måske haft 3 smuttere i starten) og kom selv og sagde når hun skulle, mens det tog lidt længere tid med det med tisning. Motivationen var vist ikke så stor og hun kom ikke selv og sagde når hun skulle, men tissede dog hvis hun kunne, når hun blev sat på toilettet. Men da først vi tog bleen af i påsken havde hun alligevel føling nok med det til at kunne sige når hun skulle tisse og har kun haft et par enkelte uheld ifm. at hun har ventet for længe med at sige det.

Jeg har hørt flere andre fortælle at natbleen har været svær at komme af med men at da først den blev fjernet gik der bare et par dage så var den faktisk ikke nødvendig længere.

Jeg synes det har været fantastisk så nemt det er gået med at komme af med dagbleen (hun bruger altså kun ble til middagslur og om natten) og har ikke forholdt mig til, hvornår vi skulle se på natbleen. Har hørt at der skal frigives et hormon før de er klar.

Efter sommerferien skal hun starte i børnehave og jeg ved ikke om dagplejemoren måske har nævnt noget - vi har i hvert fald ikke - men lige pludselig den anden aften siger vores datter at hun ikke skal bruge ble mere når hun sover for nu skal hun snart i børnehave. Jeg blev noget overrasket men med det in mente at andre har "kæmpet" for at overbevise deres børn om at nu skal den af så tænkte jeg, at hvis hun var frisk på det så var det jo bare om at benytte sig af det så jeg sagde ok. Min mand syntes ikke det var en fantastisk ide, da han mente det ville gå galt men vi prøvede.

Det med natputningen har været en lang "kamp" oprindeligt med natamning som søvnassociation, afløst af en sutteflaske da hun var knap et år. Da hun var knap 1½ udfasede vi mælken i flasken men i dag får hun stadig sutteflaske inden hun skal sove. Det er ikke den hun falder i søvn af længere men hun synes det er rigtigt hyggeligt og da det bare er vand kan jeg ikke se det skader - tvært i mod har det været en fordel de gange hun har været syg at vi har haft en nem måde at få noget væske på hende. Desuden er der nu en lillesøster på 11 måneder som også får flaske (MME) så det er ligesom en del af putteritualet at vi afslutter sengehyggen i forældrenes seng med en sutteflaske i egen seng (de sover begge i vores soveværelse).

Storesøster får lov at få 2 sutteflasker – de bliver ikke fyldt så det er nok i alt 1-2dl hun drikker på den måde. I et halvt års tid har hun bedt om at få mere. Vi indførte så (bl.a. inspireret af svar fra dig til andre forældre) at vand efter 2.sutteflaske var i kop. En stor del af perioden tror jeg mest det har drejet sig om at trække tiden ud men for tiden synes jeg det virker som om hun drikker det væske hun har brug for. Det er sjældent hun beder om en kop efterfølgende og jeg giver hende tit en fuld (120ml) flaske anden gang fordi jeg oplever at hun ofte ikke tømmer den men sætter den til side når hun har slukket tørsten med besked om at resten skal gemmes til i morgen. Det tolker jeg som at hun drikker baseret på behov snarere end hygge.

Hun plejer så også at have nogle meget fulde bleer om morgenen. Og nogle gange er det endt med at bleen ikke har kunnet rumme det hele når hun har givet sig ...

Annonce

... til at tumle rundt om morgenen inden bleen er blevet taget af.

Den pågældende aften hvor hun pludselig ville sove uden ble var jeg meget opmærksom på at give hende to meget små flasker med kun 25ml i hver så i alt ½dl væske. Hun plejer ikke at ville tisse ”på kommando” lige før og efter sengetid. Især om morgenen plejer hun at protestere med forklaring om at hun har tisset i bleen. Det var så også min tanke at hvis hun selv ønsker at smide bleen så ville hun måske kunne vente om morgenen og aflevere det i toilettet i stedet for i bleen – vi ved jo ikke hvornår urinen kommer i bleen. Men denne aften fortalte hun efter at have fået sutteflaske at hun skulle tisse og kommenterede selv ”det går bare så fint” – tydeligt meget motiveret for projektet.

Men da jeg 2 timer efter at hun var faldet i søvn mærkede til hende var der desværre en ordentlig tissetår ud over det hele. Jeg overvejede at lade hende fortsætte uden ble efter at hun var skiftet for nu var blæren måske tømt men gav alligevel ble på for en sikkerheds skyld og da hun stod op næste morgen var der også lidt tis i. Hun spurgte lidt bebrejdende hvorfor hun havde fået ble på og jeg havde det ærligt talt lidt skidt med at påtvinge hende en ble hvis hun pludselig synes hun er for stor til den.

Vi har nu fortalt min datter at det er fint at hun øver sig på at skulle sove uden ble men at vi øver MED ble på ligesom dengang hun skulle af med dagsbleen (med den store forskel at dengang ville hun ikke selv af med bleen og havde ikke noget imod at have den på). Min mand og jeg har snakket om at som en overgangsordning indtil sutteflasken skal helt væk kan vi prøve at give den ½-1time før puttetid så det måske kan nå at passere gennem blæren og blive tisset ud inden hun sover.

Men hvordan ved vi hvornår hun er klar til at smide sovebleen. Typisk sover hun 20.30-6.30 så det er jo mange timer uden toiletbesøg så måske bliver det specielle hormon allerede udskilt men kan bare ikke håndtere de store væskemængde og den lange periode. Jeg har hørt om andre der har vækket børnene i løbet af natten og taget dem med på toilettet for at få tømt blæren. Det synes jeg nu ikke lyder som en optimal løsning. Men kommer blæren til at kunne vente længere tid med årene eller er det et spørgsmål om at børnene sover kortere når de bliver ældre og derfor er deres muligheder for at klare sig uden ble bedre?

Hvor lang tid før putning må hun få noget at drikke hvis det skal kunne nå at komme uden inden hun sover?

Jeg har læst at nogle først frigiver det der hormon når de bliver 5-6 år. Nu er det ikke for at tage sorgerne på forskud men hvis hun er motiveret nu så synes jeg det er synd hvis hun bare skal vente flere år uden reelt at kunne påvirke det selv.

Jeg har overvejet at vi måske kan starte med bleen til middagsluren. Hun sover typiske 1-1½t (på madras hos dagplejeren, i barnevogn hjemme i weekenden efter eget ønske) og de fleste gange er der ikke meget i bleen når hun vågner. Da jeg en enkelt gang havde glemt at give hende bleen på så vågnede hun dog med våd numse. Om det så har gjort nogen forskel at hun ikke vidste at den manglede det ved jeg ikke.

Hvad tænker du om situationen?

Det skal siges at hun er en velfungerende, intelligent, sprogligt meget kompetent pige.

På forhånd tak for hjælpen
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!