Renlighed og trods - 3 år

24. november 2010

Kategori:
Alder:
3 år

Renlighed og trods - 3 år

Hej igen

Måske ligger mit spørgsmål i forlængelse af forrige brev om opdragelse og trodsalder.

Der er en problematik mere, som vi har lidt svært ved at gennemskue den bedste løsning på. En problematik som efter vores mening også handler om trods.

Vores søn smed bleen da han startede i børnehave. Han var helt klar. Vi havde snakket om det i noget tid (også et halvt år før, hvor han klart udtrykte, at det ville han ikke), hvorfor vi bare ventede. Da vi så tog det op igen, da han startede i børnehave, var han efter vores mening motiveret for det.

Det gik super fint. Nærmest fra den ene dag til den anden har han kun lavet stort på toilettet, og har ikke haft et eneste uheld. Problemet er det med at tisse! For det genererer ham ikke det fjerneste at gøre det i bukserne :-) Vi kalder det en drille-blære, når han tisser i bukserne og har selvfølgelig aldrig skældt ham ud over det. Men vi aner ikke hvordan vi skal få ham på toilettet, når han skal tisse, for det vil han ikke!

VI spørger ikke om han skal tisse (for det kan vi se, at han skal), så han får ikke valget, men vi siger stille og roligt: så, nu skal vi lige ud at tisse. Det gør vi når vi kan se, at han skal tisse og altid inden vi skal ud af døren. Men ligemeget hjælper det - drengen siger: mig ikke tisse, og bliver sur/ked af det/trodsig og nægter. Han har masser af uheld dagligt i børnehaven hvor vi har et lager af rent tøj liggende :-) Vi har snakket med pædagogerne - de synes ikke vi skal gå tilbage til bleen men har sagt, at de selvfølgelig skal være opmærksomme på at få ham ud at tisse inden de fx skal ud at lege. Tror især det glipper de dage hvor de har travlt eller sygdom...

Pædagogerne synes han har været dygtig til det med renlighed (der er mange af børnene dernede, der stadig bruger ...

Annonce

... ble) og mener bare at vi skal tage det stille og roligt.

Men er der efter din mening noget vi kan gøre? Vi vasker gerne det ekstra tøj, og vi kalder det gerne en drille-blære en trilliard gange - men hvis der nu alligevel er noget vi kan prøve for at få ham på toilettet, så hører jeg det gerne!
Men som sagt, selvom vi helt tydeligt kan se, at han skal tisse, så bliver han bare super stædig og nægter at følge med.

Han har både potte og trappe-stige til toilettet han kan bruge og han kan også sagtens finde ud af bare at stå op og tisse. Men af en eller anden grund gør det ham ikke noget at være våd i bukserne!

En tilføjelse: Hvis han fx render lidt rundt uden bukser på, så kunne han ikke finde på at tisse og heller ikke hvis vi kører bil - så siger han til!

Nogle gange, hvis han nægter at følge med, så har vi båret ham derud - hvilket han bliver lidt sur over, men når han så først kommer derud, så synes han det er helt fint at tisse.

Det er således det med at få ham derud uden protester og diskuteren der er problemet. Hvis jeg skulle have en mening - så vil jeg faktisk sige at det er en kombination af trods (mor og far skal ikke bestemme hvad jeg skal) og dovenskab. Han har ikke haft nogle traumatiske oplevelser med toiletbesøg, han er ikke blevet presset til noget og han har intet imod at sidde på toilettet.

Tilføjelse nummer to: han bruger ble om natten - det med renlighed om natten er vi slet ikke nået til endnu :-)

Hvad er løsningen, kære Helen?
Så han kan komme ud at tisse uden at det skal være en kamp hver gang? - for det er vi helt enige om - det skal ikke være en kamp eller noget han forbinder med noget træls, men det bliver det jo nemt, når han er så stædig og bare nægter :-)

Glæder mig til at høre dit svar.

Kærlig hilsen
Charlotte.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor