Svar: Renlighed og trods - 3 år

24. november 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Charlotte

Der er især to ting jeg hæfter mig ved i det du skriver:

- Det ene er at når din dreng siger nej og I så bærer ham ud på toilettet, så tisser han ofte uden problemer og accepterer det fint.

- Det andet er, at han fint siger til, hvis I f.eks. er ude at køre bil eller hvis han løber rundt uden bukser på.

Ud fra dette så tænker jeg, at jeres dreng godt kan mærke at han skal tisse og nå at sige til inden. Og når han accepterer at tisse og ofte gør det uden protester, når først I har båret ham på toilettet, så må det handle om "jeg vil selv, jeg kan selv" og ønsket om at I ikke skal bestemme det hele. Han vil selv styre det og det kan han så alligevel ikke helt. Der er altså som du skriver, en del trods og grænseprøvning inde over her.

Lige præcis i jeres situation, så tænker jeg faktisk at man godt kunne lave et belønningssystem. At han f.eks. skal samle klistermærker af biler, stjerner eller andet og når arket er fyldt, så får han en ting. Jeg er normalt ikke den store tilhænger af belønningssystemer, men lige netop som du beskriver situationen, så kunne det måske være en idé. Hver gang han tisser på toilettet, så får han et lille klistermærke og det udløser så tilsidst en ting, han ønsker ...

Annonce

... sig. Der er således en gulerod forbundet med at tisse på toilettet.

Hvor mange klistermærker der skal samles, må vurderes individuelt. Måske er 10 et passende antal, måske skal der samlet flere, måske mindre. Det er spørgsmålet om at finde en balance, hvor han ikke mister tålmodigheden, men stadig også synes det er værd at 'kæmpe for'.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Andre børn kan slet ikke finde ud af en sådan metode, her kan løsningen i stedet være at give ham en chokoladeknap eller måske en enkelt vingummibamse eller lignende, når han går på toilettet og tisser. Igen er der kun tale om en periode og ikke noget fast og jeg anbefaler som sagt sjældent sådanne løsninger - men det er et spørgsmål om at få vendt bøtten lidt på hovedet og få det gjort interessant at gå på toilettet og når det kører som noget helt naturligt, så kan I fjerne de små 'gulerødder' igen ...

Og ellers har børnehaven jo ret i at han også skal have tid og årstiden taler ikke for at træne renlighed. Modsat, så er det jo heller ikke super smart at gå med våde bukser om vinteren, det bliver han jo syg af og derfor må man også gøre noget, for at vente til det bliver sommer er næsten umuligt.

Håber I kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder