Svar: Renlighed og trods - 3 år
24. november 2010
Alder:
3 år
Kære Charlotte
Der er især to ting jeg hæfter mig ved i det du skriver:
- Det ene er at når din dreng siger nej og I så bærer ham ud på toilettet, så tisser han ofte uden problemer og accepterer det fint.
- Det andet er, at han fint siger til, hvis I f.eks. er ude at køre bil eller hvis han løber rundt uden bukser på.
Ud fra dette så tænker jeg, at jeres dreng godt kan mærke at han skal tisse og nå at sige til inden. Og når han accepterer at tisse og ofte gør det uden protester, når først I har båret ham på toilettet, så må det handle om "jeg vil selv, jeg kan selv" og ønsket om at I ikke skal bestemme det hele. Han vil selv styre det og det kan han så alligevel ikke helt. Der er altså som du skriver, en del trods og grænseprøvning inde over her.
Lige præcis i jeres situation, så tænker jeg faktisk at man godt kunne lave et belønningssystem. At han f.eks. skal samle klistermærker af biler, stjerner eller andet og når arket er fyldt, så får han en ting. Jeg er normalt ikke den store tilhænger af belønningssystemer, men lige netop som du beskriver situationen, så kunne det måske være en idé. Hver gang han tisser på toilettet, så får han et lille klistermærke og det udløser så tilsidst en ting, han ønsker sig. Der er således en gulerod forbundet med at tisse på toilettet.
Hvor mange klistermærker der skal samles, må vurderes individuelt. Måske er 10 et passende antal, måske skal der samlet flere, måske mindre. Det er spørgsmålet om at finde en balance, hvor han ikke mister tålmodigheden, men stadig også synes det er værd at 'kæmpe for'.
Andre børn kan slet ikke finde ud af en sådan metode, her kan løsningen i stedet være at give ham en chokoladeknap eller måske en enkelt vingummibamse eller lignende, når han går på toilettet og tisser. Igen er der kun tale om en periode og ikke noget fast og jeg anbefaler som sagt sjældent sådanne løsninger - men det er et spørgsmål om at få vendt bøtten lidt på hovedet og få det gjort interessant at gå på toilettet og når det kører som noget helt naturligt, så kan I fjerne de små 'gulerødder' igen ...
Og ellers har børnehaven jo ret i at han også skal have tid og årstiden taler ikke for at træne renlighed. Modsat, så er det jo heller ikke super smart at gå med våde bukser om vinteren, det bliver han jo syg af og derfor må man også gøre noget, for at vente til det bliver sommer er næsten umuligt.
Håber I kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske