Farvel til ble fordi man skal i børnehave

24. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Farvel til ble fordi man skal i børnehave

Hej Helen.

Jeg skriver til dig for at høre, om du har et godt råd vedrørende renlighed (min datter er 2 år og 9 måneder).

Vi bor i Grønland, og i den by hvor vi bor, er "reglerne" sådan, at det forventes, at børn er 100% renlige når de starter i børnehave, hvilket min datter gør om 3 måneder. Vi har i samarbejde med vuggestuen gjort nogle forsøg gennem de sidste par måneder, men det har ikke rigtig båret frugt.

Pædagogerne i vuggestuen bliver ved med at sige at "det nok skal komme", men hun er nu den ældste på sin stue og hun er fortsat ikke renlig. Vi har talt meget med hende om at hun skal sige til når hun skal tisse eller "lave du-du" (som hun kalder det) - det skal siges, at hun har et meget flot sprog, så det er ikke på det punkt det halter.

Vi har læst bøger om emnet (også når hun sad på potten), sat hende på toilet når hun skulle skiftes, prøvet at tage bleen helt af (efter 2 uger med konstant våde bukser måtte den metode droppes!) og vi spørger hende jævnligt om hun skal tisse, hvortil hun i meget sjældne tilfælde svarer 'ja'. Hun har haft få dage, hvor hun har været dygtig til at sige til når hun skal tisse, men når hun skal lave stort siger hun ikke ...

Annonce

... til.

Når hun står op om morgenen kommer hun på toilettet (det lille ekstrasæde), hvilket som regel fungerer fint (der er sjældent "gevinst", men hun har hidtil accepteret toilettet). Nu er hun imidlertid begyndt at vise uvilje mod toilettet, og så snart vi nærmer os siger hun "nej, jeg skal ikke tisse!!".

Jeg vil ikke presse hende, for det skal jo ikke blive en traumatisk oplevelse, men vi prøver at lave lidt sjov med det og gøre det spændende at komme på toilettet, men intet virker.

Jeg ved godt, at hun endnu ikke er så gammel, og stod det til os, så ventede vi også gerne en rum tid endnu til hun var helt klar, men når det nu forventes at hun er renlig, så er det jo også frustrerende, for vi ønsker naturligvis ikke at hun skal blive "en belastning" for pædagogerne i børnehaven og blive drillet af de andre børn.

Hvad synes du vi skal gøre? Det skal lige siges, at vi i overmorgen tager på ferie 5 uger til Danmark, i hvilken periode det jo nok ikke er optimalt at toilettræne. Men når vi så kommer retur i starten af november er der kun 1 måned til hun fylder 3 - og dermed også kun en måned til hun starter i børnehave.

På forhånd mange tak for hjælpen!
Venlig hilsen,
Camilles mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder