Svar: Farvel til ble fordi man skal i børnehave
24. september 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Camilles mor
Det er en forudsætning at jeres datter er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er det, så er hun fysiologisk ikke parat til at slippe bleen - uanset om de så vil det i børnehaven eller ej og det kan ikke være første gang at de oplever at et barn på 3 fortsat bruger ble. Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forholde mig til et krav om at "børn skal være renlige når de starter her..", hvis man ved bare en lille smule om hvordan det foregår.
Det er altid bedst at starte renlighed, når barnet selv viser sig parat og viser interesse for det - så er et samarbejde muligt. Ellers sker der det, som I beskriver, at barnet nægter, siger "jeg vil ikke!" og det er jo ikke befordrende, det kan snarere trække tiden ud, simpelthen fordi hun føler sig presset :(
Det at blive renlig består af 3 faser. Først kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer barnet og fortæller "Nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden. Jeg kan ikke ud af dit brev se om din datter selv har været igang med renlighed, eller om ønsket om at hun skulle være blefri er blevet iværksat af jer (vuggestuen/børnehaven).
Som udgangspunkt anbefaler jeg at man beholder bleen på og det skal hun også have når hun starter i børnehave. Så kan man opfordre hende til at gå på toilettet og når hun ser de andre børn gør det, så vil hun måske naturligt også selv prøve. Det kan være hun finder det hyggeligt at sidde og tisse sammen med de andre børn - men det skal være på hendes præmisser og bleen skal på som en sikkerhed og netop give hende selvværd. Det er skønt, hvis det lykkes med en tør ble - det er et nederlag at have våde bukser.
Jeg synes ikke I skal bekymre jer så meget omkring det, men vælge at bruge bleen som noget fuldstændig naturligt og så må I tage snakken med børnehaven, når den tid kommer. Hvad har de tænkt sig - at hun bare skal have bleen af og løbe rundt med våde bukser og så nu hvor kulden sætter ind (især sikkert hvor I bor ...) - det er da ikke sundt, rart eller andet ..?
Netop når hun skal starte i børnehave og oplever en masse nye udfordringer der, så synes jeg det er synd at hun ovenikøbet skal kæmpe med renlighed. Lad hende dog blive kørt ind stille og roligt, lære at de andre børn og få den tid det tager og så kan I træne renlighed når hun selv viser sig parat. Det er som sagt en proces man modnes til. Det handler om at hendes hormoner, blære osv. skal være modent til det - det er ikke bare et spørgsmål om at ville, hun skal rent fysiologisk være parat.
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske