Brev:
Selvtillid og selvstændighedsalder
1. juni 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Selvtillid og selvstændighedsalder
Hej Helen
Min datter runder de 3 år om 14 dage, og hun er rigtig kommet i selvstændighedsalderen:-) For 3 mdr. siden startede hun i børnehave, og det har sat skub i hendes selvstændighed.
Mit spørgsmål drejer sig om udvikling af hendes selvtillid. Vi maler tit sammen i hendes malebog, og det hygger hun sig med. Men efter 10 minutters tid, kan hun ind imellem finde på at lægge blyanterne fra sig og sige: "jeg kan ikke finde ud af at male. Jeg kan ikke finde ud af noget som helst." Og så vil hun ikke male mere. Det skærer mig i hjertet, når hun siger sådan, for jeg bliver bekymret for, om hun mangler selvtillid.
Når vi maler, roser jeg og anerkender/spejler, når hun henvender sig til mig for at vise mig de ting, hun har malet, så jeg ved, at det ikke er noget, jeg har sagt eller ikke sagt. Men når først hun har sagt sådan, så er det lige gyldigt, hvad jeg siger, for hun holder bare fast på, at hun ikke kan finde ud at noget som helst.
Er der noget, jeg kan gøre for at støtte hendes udvikling af selvtillid? Er det almindeligt, at børn siger sådan om egne evner?
Hilsen fra en bekymret mor