Brev:
Pædagogik i vuggestuen
20. februar 2008
Alder:
17 mdr.
Pædagogik i vuggestuen
Kære Helen
Jeg har en dreng på 17 måneder, som går i vuggestue og er meget glad for det - vi som forældre er også meget begejstrede.
Alligevel er jeg blevet en lille smule bedrøvet over at se en pædagogik udøvet over for de små, som jeg mener de slet ikke er gamle nok til. Jeg er ikke pædagog, så inden jeg eventuelt taler med dem derovre om det, har jeg lyst til at høre din mening. (Jeg ved godt, at du heller ikke er pædagog, men du ved dog en masse om børn og børns udvikling!)
Et eksempel er, at det kræves af børnene, selv dem på et eller halvandet år, at de "gør det færdigt de er startet på", fx. begynder de at lægge et puslespil, slipper de ikke før det er gjort færdigt, selvom de har svært ved det eller bare mister interessen. ...
...
Ligesådan argumenterer de meget med børnene, hvor det efter min mening ikke er nødvendigt - eller noget barnet kan forstå. Fx: Et barn bliver hentet og er træt og lidt pjevset, hvortil det lyder "nu er din mor jo i gang med at hjælpe dig med tøjet, så behøver du jo ikke at græde!".
Jeg vil gerne understrege, at jeg overordnet mener, at personalet er meget søde og varme og tager sig rigtig godt af børnene. Jeg kan bare ikke forstå, at de synes de kan kræve af en etårig at han eller hun skal kunne ræsonnere eller overskue sin situation. Som om de børn bare må se at tage sig sammen! Det kan da ikke være frugtbart for et barns selvtillid?
Er jeg bare en blød mor med stor tolerance over for min egen lille pode? Hvad mener du?
Venlig hilsen
Charlotte