Pædagogik i vuggestuen

20. februar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Pædagogik i vuggestuen

Kære Helen

Jeg har en dreng på 17 måneder, som går i vuggestue og er meget glad for det - vi som forældre er også meget begejstrede.

Alligevel er jeg blevet en lille smule bedrøvet over at se en pædagogik udøvet over for de små, som jeg mener de slet ikke er gamle nok til. Jeg er ikke pædagog, så inden jeg eventuelt taler med dem derovre om det, har jeg lyst til at høre din mening. (Jeg ved godt, at du heller ikke er pædagog, men du ved dog en masse om børn og børns udvikling!)

Et eksempel er, at det kræves af børnene, selv dem på et eller halvandet år, at de "gør det færdigt de er startet på", fx. begynder de at lægge et puslespil, slipper de ikke før det er gjort færdigt, selvom de har svært ved det eller bare mister interessen. ...

Annonce

...

Ligesådan argumenterer de meget med børnene, hvor det efter min mening ikke er nødvendigt - eller noget barnet kan forstå. Fx: Et barn bliver hentet og er træt og lidt pjevset, hvortil det lyder "nu er din mor jo i gang med at hjælpe dig med tøjet, så behøver du jo ikke at græde!".

Jeg vil gerne understrege, at jeg overordnet mener, at personalet er meget søde og varme og tager sig rigtig godt af børnene. Jeg kan bare ikke forstå, at de synes de kan kræve af en etårig at han eller hun skal kunne ræsonnere eller overskue sin situation. Som om de børn bare må se at tage sig sammen! Det kan da ikke være frugtbart for et barns selvtillid?

Er jeg bare en blød mor med stor tolerance over for min egen lille pode? Hvad mener du?

Venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.