2,8 år og fuld af modstridende følelser

2. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

2,8 år og fuld af modstridende følelser

Hej Helen,

Så er jeg her igen 😅

Vores søn William er efterhånden ved at været rutineret i selvstændighedsalderen og ligesom jeg synes, vi har fundet melodien, så går det galt igen, med en ny og endnu hårdere "underfase". Og nu ved vi snart ikke, hvad vi skal gøre.

Ligenu har vi en hverdag, der føles som 80% konflikter. Og det er de samme typer konflikter hver dag. Uanset hvad han skal, må, får tilbudt eller lignende, vælger han noget, vælger så om, for så at vælge tilbage igen. Og uanset hvilket resultat vi ender på, har vi en storgrædende dreng.

Eksempel: William bliver puttet i sin egen seng 19.30. Han får sunget en sang eller læst en bog, han vælger selv (noget, der altid har fungeret) og så får han en bog med i seng, som han kigger i til han falder i søvn. Vi er selv meget glade for den løsning og den har fungeret i et godt stykke tid. Men nu tangerer det til "Godnat, Alfons Åberg" herhjemme. "William vil have en tår vand", jeg henter vand, "Nej! William vil ikke have vand!" Jeg stiller vandet væk "William vil gerne have vand". Og sådan bliver det ved. Med alle aspekter. "Mor skal gå!" Jeg går "mor skal komme ind!!" Jeg kommer ind. ...

Annonce

... "Mor skal ikke komme ind. Mor skal gå!".

Og det hele foregår ledsaget af dyb hulken og masser af tårer. Så jeg har ikke helt modet til bare at sige "men det bliver sådan". For hvad nu, hvis han pludselig virkelig er rigtigt ked af det?

Han er generelt meget optaget af at sige imod. "Var det hyggeligt at besøge mormor og morfar?" "Nej, det var kedeligt!" "Var det kedeligt?" "Nej, det var hyggeligt." Osv...jeg tror du ser mønstret. 😅

Til gengæld meddeler både dagplejer og alle bedsteforældre, at det er ALDRIG sådan, når han er hos dem. Der er han så sød, hjælpsom, høflig, kaster aldrig med noget (han kaster med ALT herhjemme) og skriger ikke (han skriger højt, hvis han ikke synes det vi siger er det rigtige). Og jeg tænker jo, at det er positivt at det kun er hjemme han slår sig løs på den måde. At det egentlig viser en stort social intelligen hos ham, at han kan skelne mellem hvornår de store følelser og den "dårlige opførsel" kan komme til og hvornår man skal prøve at sameksistere så alle kan være med.

Men har du nogle fif til lidt færre konflikter? Bare lidt, for jeg synes snart ikke vi har anden kommunikation end konflikt.

Hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder