Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer

26. april 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer

Hej Helen

Jeg har netop hørt din podcast, med emnet om fantasivenner.
Det ledte mine tanker hen på vores leg med Maja. For vi er ofte en del af hendes lege derhjemme, og vi har i lang hygget os med at lave stemmer til bamser og dukker. Jeg bliver i tvivl om vi skal forvente at det giver bagslag?

På et tidspunkt (for ca 9 mdr siden) oplevede vi, at hun spurgte en bamse om noget, men hvis vi ikke svarede for bamse, så blev hun ved med at spørge om det samme igen og igen - hendes leg virkede til at afhænge af os, som bamse. Da jeg opdagede det, begyndte jeg så at sige til Maja: hvad tror du bamse vil svare, hvad tænker bamse - kan du finde hans stemme. Og som tiden er gået ...

Annonce

... så er hun blevet god til også selv at lege med bamse. Men hun elsker stadig når vi går med i legen, og det gør vi stadig, men i mindre omfang.

Maja er ca 2,5 år og er stærk sprogligt. Hun leger meget med bamser og dukker - nogle gange kan man godt tænke tanken, om hun mon er med på, at de bare er bamser. Hvad tænker du om det i forhold til hendes alder?

Nogle gange hvis hun nægter at tage overtøj af eller på, og vi ikke kan lykkedes trods forskellige typer forsøg. Så siger jeg nogle gange “kan du vise bamse hvordan man gør” og som oftest så bliver hun gladere igen og viser stolt bamse hvordan man gør. Er der noget jeg skal have for øje i den sammenhæng?

Hilsen Majas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder