Opdragelse - storesøster og lillebror

6. juli 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Opdragelse - storesøster og lillebror

Kære Helen.

Først tusind tak for dine brugbare svar på mine tidligere henvendelser.

Nu sidder jeg her med en lille baby dreng som er 10 dage gammel og har på samme tid en del udfordringer med vores store pige på 2 år og 8 måneder.

Jeg har en masse ting jeg ønsker gode råd omkring, men jeg må prøve om jeg kan indskrænke mig lidt i første omgang.

Det skal lige nævnes, at jeg i forbindelse med denne fødsel har haft lidt komplikationer og generelt er ramt af store følelsesmæssige reaktioner (sikkert hormoner der er på spil), da jeg har grædt nærmest hver dag den sidste uge. Jeg græder fordi jeg er så lykkelig over min familie og mine små guldklumper og fordi jeg har forfærdelig dårlig samvittighed overfor min datter.

Vores største udfordring lige nu, er at hun prøver ekstrem mange grænser af. Hun har virkelig altid været en dejlig og kærlig pige, som også er kendt for at være meget omsorgsfuld og gavmild med masser af knus og kram til både børn og voksne. Den sidste måned er hun begyndt at "tage kontrollen" her hjemme og det hænger helt klart sammen med vores måde at være på som forældre. Vi har været helt uden overskud og efter lillebror er blevet født, har det virkelig været en udfordring. Vi har nu endnu sværere ved at sætte grænser for hende, da vi er bange for at såre hende.

Inden hun fik sin lillebror, var hun fuldstændig fokuseret på min mave. Det virkede næsten helt unaturligt. Hun kyssede og krammede maven mange gange om dagen og jeg kunne slet ikke få lov at sidde selv. Hun snakkede og snakkede om lillebror og jeg tror egentlig, at hun troede at selve maven var lillebror og at det var sådan det ville være. Da han blev født og vi kom hjem med ham, var hun også fuldstændig overgearet og det er hun stadig. Hun vil kramme og kysse ham hele tiden ...

Annonce

... og det har været helt vild stressende for mig. Har forsøgt at sige til hende, at han skal have ro når han spiser og når han sover. Og ellers forsøgt at inddrage hende i bleskift og bad et par gange. Men når jeg afviser hende, kører hun helt op og kravler rundt ovenpå mig eller synger meget højt (det virker ret provokerende). Hun er også begyndt at blive sur og vred over et venligt nej eller hvis jeg siger "stille og roligt".

Lillebror sover en del og vi lader ham ligge i soveværelset med alam på, så der ikke hele tiden er fokus på ham. Derudover skete der noget meget uhensigtsmæssigt i weekenden. Jeg havde haft en lille konflikt med hende på hendes værelse og det endte med, at jeg gik ud fra værelset. Hun skreg og blev hurtig stille igen. Da jeg kiggede ind til hende begyndte hun at skrige endnu mere og jeg endte med at lukke døren. Jeg stod lige udenfor, men det vidste hun selvfølgelig ikke. Jeg fortryder inderligt, men jeg var bare så træt og frustreret. Da jeg gik derind efter nogle minutter havde hun tisset på gulvet. Jeg sagde pyt og vi snakkede om hvad der var sket.

Senere på dagen stod hun i sofaen og kiggede meget koncentreret ned ad sig selv og jeg kunne fornemme at hun skulle til at tisse. Jeg fik hende ud på potten og det gik fint. Siden har hun tisset i stuen på vores gulvtæpe og i dag 2 gange i sofaen. Den ene gang var i hvert fald helt bevidst, da hun først bed ud efter min mand og derefter tissede, da han bad hende stoppe. Hun har ikke bidt endnu, men hun markerer at hun gerne vil.

Hvad gør vi - vi er fuldstændig kørt flade ift hende. Vi elsker hende så højt, men hold op hvor er det frustrerende når man forsøger at gøre tingene så godt og så ender det bare modsat :-(

Håber virkelig at du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
en meget frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina