Opdragelse og søvn - 2 år, 10 mdr.

15. december 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Opdragelse og søvn - 2 år, 10 mdr.

Kære Helen.

Min kære datter Agnete som er næsten 2 år og 10 mdr. Hun er startet i børnehave her den 1. december. Hun er glad, afbalanceret og viljestærk. Det er ordene hun fik med fra dagplejetiden.

Jeg er alene med hende og må nok indrømme at jeg er den eftergivne opdrager. Jeg har svært ved at få sat grænserne og det hænger selvfølgelig sammen med at jeg selv har været opdraget med frygt og trusler. Jeg kan godt mærke at det slider på mig at være eftergivende og ikke have faste grænser.

Men på et punkt er jeg ret nøjagtig og det er ved sengeritualet. Jeg bruger maks en halv time på putning. Vi går op på Agnetes værelse kl.19, hun kommer op i tremmesengen. Vi læser eller synger. Hun er ikke altid interesseret i det, har alt muligt andet i hovedet og er ofte ikke faldet til ro når hun når op i seng. Jeg synes ikke jeg har held med at få ro på hende. Jeg ligger oftere og oftere bogen eller sangbogen væk, når hun ikke hører efter og ikke fokuserer. Nogen gange får hun en række pixibøger og vil gerne kigge i dem. Så siger jeg godnat og går ned. Uanset om hun ligger og læser i bøger eller er blevet puttet, så brokker hun sig over at skulle sove. Hun kalder og hyler påtaget og finder på undskyldninger for at jeg skal komme op. Jeg har som regel stået neden for trappen og fortalt at hun skal sove, men har ...

Annonce

... læst at du mener jeg skal sige hun skal slappe af. Jeg undre mig over at hun bliver ved, hun har gjort det her i månedsvis. Hun fortæller ikke at hun er bange. Men nogen gange vil hun ikke sov/har ikke lyst. Det har hun fortalt en enkelt gang.
Både i denne situation og i andre situationer har jeg svært ved at finde måden at gøre tingene på. Skal jeg svare min datter hver gang hun kalder på mig eller græder påtaget?

Jeg mangler alternative måder at sige fra på også i andre sammenhænge for jeg kan mærke jeg har et mønster med allerede inden jeg svarer, som handler om at tænke at jeg ikke kan finde en god måde at gøre det på og så bliver jeg noget mere hård og kontant og det hjælper bestemt ikke på noget som helst. Hvor meget kan et barn på næsten 3 år forstå?

Jeg har fx svært ved at få hende til at tage overtøj på om morgenen, hun vil hellere putte i dynen. Hun vil ikke have skiftet en ble og det har resulteret i flere kradsemærker i ansigtet og generelt er det det hun gør, når der er noget hun ikke vil, som jeg siger hun skal - så kradser hun mig. Jeg har fortalt hende mange mange gange at hun kan sige at mor er dum i stedet, men ligemeget hjælper det, hun river mig.

Så jeg leder både efter generelle råd og specifikt en forholden sig til om jeg håndtere sengeritualet ok.

Kærlig hilsen
Agnetes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder