Tid til at begynde at opdrage?

22. juni 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Tid til at begynde at opdrage?

Kære Helen

Jeg vil spørge, hvornår man kan forvente, at det er tid til at begynde at opdrage? Vores søn er 2 år og lidt over ti måneder, lige begyndt i udflytterbørnehave, hvilket går godt, selv om han selvfølgelig er lidt mere "på os", end han plejer at være. Det er også stadig med bæven, vi afleverer ham ved bussen, men det foregår uden gråd, det er som om, han allerede er taget afsted, når han sidder i bussen, og alt der vinkeri gider han ikke.

Nå, men jeg vil høre, hvordan det er med opdragelse i den alder. Meget af tiden kører vi efter mavefornemmelse, fordi man får pip af for mange gode råd, men vi er lidt i tvivl om, hvornår man kan forvente, at man kan bede ham om at blive siddende ved bordet lidt længere. Et eksempel fra lige nu: han sidder og spiser lidt før os ...

Annonce

... andre, fordi han ikke kunne vente. Det går fint, han smager endda på noget, han ikke kender, men så får han øje på sin sparebøsse, der er er en racerbil (han er meget glad for racerbiler for tiden). Så den vil han hellere lege med og siger, at han ikke vil have mere mad. Jeg prøver lidt at aflede ham, men det duer ikke. Så han får racerbilen, sidder lidt med den og går så fra bordet. Og det er sikkert fint nok - jeg er bare i tvivl om, hvornår hans udvikling er der, hvor man med rette kan begynde at stille krav?

I børnehaven går de meget op i regler: man spiser ikke, før der er sagt værsgo og den slags, og de giver ham selvfølgelig mere snor i starten, men han virkede meget interesseret i de der regler, da vi var med oppe i børnehaven de første dage.

Hilsner og på forhånd tak,
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.