Brev:
At spise ved bordet
21. februar 2013
Alder:
17 mdr.
At spise ved bordet
Hej Helen,
Nu skriver jeg igen, for vi har været glade for dine tidligere svar! Vores datter Dagmar er nu næsten 18 måneder, og der er virkelig gang i hende - når hun altså er rask, selvfølgelig!
Dagmar har meget svært ved at koncentrere sig ved bordet, når vi spiser aftensmad. Vi spiser altid måltidet sammen ved bordet, og hun siger "ja" til, at hun er sulten, og enten går selv ind i køkkenet når vi siger, at der er mad, eller kaster sig hen mod bordet, når hun ser, at vi sætter mad på. Men vi oplever ret tit efterhånden, at hun kun spiser et par bider og så vil ned igen. Hun går så frem og tilbage, vil op, spiser en bid mad, kravler ned, piller i et eller andet, kommer tilbage, og så går aftensmad med at hjælpe hende op og ned i højstolen. Hvis vi prøver at fastholde hende (metaforisk set) i opgaven, så bliver hun hysterisk. Om morgenen er det ikke et problem, for hun guffer sin morgengrød i sig og går først ned fra bordet, når hun er færdig.
Jeg skal lige nævne, at hun har været meget syg med vuggestuepest i perioder, og har flere gange været til den undervægtige side. Vi har fået at vide fra div. fagpersoner, at vi skulle lade hende gøre det der skulle til, for at hun ville spise og drikke. Så hun har i perioder fået lov til at spise snacks i sofaen, eller gå rundt med mad i hånden, drikke saftevand osv.
Pædagogerne fortæller, at hun har nemmere ved at koncentrere sig på maden efter de fleste andre børn er gået fra bordet. Så kan hun finde på pludselig at spise en hel masse - og sådan har hun været, helt siden hun startede i vuggestue.
Vi oplever kun sjældent, at hun reelt IKKE er sulten om aften. Hvis man tillader, at hun går rundt med maden, eller mader hende fra bordet, så spiser hun en hel del. Men jeg synes, at det er en rigtig dårlig vane, at hun skal fise rundt med en "håndbøf" eller lignende.
Jeg går ud fra, at hendes adfærd er i en eller anden grad alderssvarende - jeg forventer ikke, at hun spiser "pænt" eller sidder ved bordet efter hun er færdig (og heldigvis er hun holdt op med at smide sin tallerken på gulvet, når hun er færdig), men hvordan kan vi støtte hende i at koncentrere sig lidt mere på aftensmaden? Hun er nogle gange lidt hurtigkørende efter vi kommer hjem og familien er samlet igen, men jeg ved ikke rigtig hvordan vi hjælper hende med at falde til ro, når tiden er så presset.
Lige nu spiser vi ved et lille bord i køkkenet, men vi har faktisk en spisestue - tror du det ville hjælpe at rykke derind i stedet, og starte forfra i et nyt sted? Ville det hjælpe at opbygge nogle ritualer omkring måltiden, ligesom vi har en rutine for når hun skal i seng?
Mange tak!