At spise ved bordet

21. februar 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

At spise ved bordet

Hej Helen,

Nu skriver jeg igen, for vi har været glade for dine tidligere svar! Vores datter Dagmar er nu næsten 18 måneder, og der er virkelig gang i hende - når hun altså er rask, selvfølgelig!

Dagmar har meget svært ved at koncentrere sig ved bordet, når vi spiser aftensmad. Vi spiser altid måltidet sammen ved bordet, og hun siger "ja" til, at hun er sulten, og enten går selv ind i køkkenet når vi siger, at der er mad, eller kaster sig hen mod bordet, når hun ser, at vi sætter mad på. Men vi oplever ret tit efterhånden, at hun kun spiser et par bider og så vil ned igen. Hun går så frem og tilbage, vil op, spiser en bid mad, kravler ned, piller i et eller andet, kommer tilbage, og så går aftensmad med at hjælpe hende op og ned i højstolen. Hvis vi prøver at fastholde hende (metaforisk set) i opgaven, så bliver hun hysterisk. Om morgenen er det ikke et problem, for hun guffer sin morgengrød i sig og går først ned fra bordet, når hun er færdig.

Jeg skal lige nævne, at hun har været meget syg med vuggestuepest i perioder, og har flere gange været til den undervægtige side. Vi har fået at vide fra div. fagpersoner, at vi skulle lade hende gøre det der skulle til, for at hun ville spise og drikke. Så hun har i perioder fået lov til at spise snacks i sofaen, eller gå rundt med mad i hånden, drikke ...

Annonce

... saftevand osv.

Pædagogerne fortæller, at hun har nemmere ved at koncentrere sig på maden efter de fleste andre børn er gået fra bordet. Så kan hun finde på pludselig at spise en hel masse - og sådan har hun været, helt siden hun startede i vuggestue.

Vi oplever kun sjældent, at hun reelt IKKE er sulten om aften. Hvis man tillader, at hun går rundt med maden, eller mader hende fra bordet, så spiser hun en hel del. Men jeg synes, at det er en rigtig dårlig vane, at hun skal fise rundt med en "håndbøf" eller lignende.

Jeg går ud fra, at hendes adfærd er i en eller anden grad alderssvarende - jeg forventer ikke, at hun spiser "pænt" eller sidder ved bordet efter hun er færdig (og heldigvis er hun holdt op med at smide sin tallerken på gulvet, når hun er færdig), men hvordan kan vi støtte hende i at koncentrere sig lidt mere på aftensmaden? Hun er nogle gange lidt hurtigkørende efter vi kommer hjem og familien er samlet igen, men jeg ved ikke rigtig hvordan vi hjælper hende med at falde til ro, når tiden er så presset.

Lige nu spiser vi ved et lille bord i køkkenet, men vi har faktisk en spisestue - tror du det ville hjælpe at rykke derind i stedet, og starte forfra i et nyt sted? Ville det hjælpe at opbygge nogle ritualer omkring måltiden, ligesom vi har en rutine for når hun skal i seng?

Mange tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi