Svar: At spise ved bordet

21. februar 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at man som forældre vil gøre næsten hvad som helst, for at få sit barn til at spise - når man har en lille pige, der har svært ved at tage på og som spiser sparsomt. Jeg tænker dog, at I nu er nødt til at indføre lidt faste regler omkring spisning, så jeres datter lærer at det forventes at sidde ved bordet, når man spiser - og at det således nu er slut med mad i hånden og snaks i sofaen ...

Det er vigtigt, for at hun spiser, når I sidder ved bordet, at hun ligesom lærer at det er der man spiser. Lige nu ved hun jo godt, at det ikke gør noget at hun ikke spiser sammen med jer andre, hun får bare noget i hånden eller kan løbe rundt og lege og få en mundfuld her og der. Og for at ændre på denne rutine, så er I nødt til at indføre nye regler.

Kan hun selv kravle op og ned af sin høje stol? Det kan være en god idé, fordi det kan gøre at hun føler sig mere selvstændig og til at have mere styr på hvad der sker, altså at hun ikke føler sig presset til at sidde ved bordet.

I må gerne holde fast i at det er spisetid og f.eks. bede hende spise lidt mere, inden hun rejser sig. I kan naturligvis ikke forvente at hun kan blive siddende i længere tid, når hun er færdig med at spise, må hun gerne gå fra bordet. Men I må gerne lære hene og dermed også stille lidt krav om at hun skal sætte sig på sin stol ved bordet, når hun spiser.

Det betyder at hvis hun ikke vil have mere at spise, går fra bordet og kommer tilbage imens I stadig spiser og beder om at få lidt mere, så siger I "vil du have mere mad, det må du gerne, men du skal sætte dig på din stol" - og så kan hun klatre op, sætte sig og spise. Hvis hun kommer efter I har spist og maden er taget af bordet og hun beder om at få noget at spise, så imødekommer I dette "er du sulten, det er fint, sæt du dig på din stol, så får du lidt mad". Og her må hun gerne sidde i køkkenet og spise og I kan være i stuen. I er jo færdige med at spise og hun har fået tilbudt at I spiser sammen. Og måske vil hun netop spise mere, når der ikke er fokus på hende.

Det samme, når I kommer hjem efter instituinen om eftermiddagen, så er hun træt efter en lang dag, blodsukkeret er lavt og hun har naturligt brug for noget at spise. Igen kan I bede hende om at sætte sig ved bordet, hvor hun så får mad.

Om det vil ændre noget at skifte fra køkkenet til spisestuen ... tja, umiddelbart tror jeg det ikke, for det er ikke spisestedet, der skal ændres, men derimod rutinen ...

Annonce

... omkring maden - at hun forventes at sætte sig ved bordet, sidde på sin stol, hver gang hun tilbydes mad. Det skal være noget helt naturligt at hun skal sidde der og det står ikke til diskussion. Det er vigtigt at hun forbinder det at sidde ved bordet, med at det nu er spisetid.

Derudover er det rigtig vigtigt at I forsøger at holde jer til en fast plan i løbet af dagen, hvor hun tilbydes små hyppige måltider (ved bordet). Det at mad ikke tilbydes løbende, men til faste tidspunkter vil påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for mæthed og sult. Det er således med til at gøre at hun rent faktisk føler sult og behov for at spise, når I sætter jer til bords.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød eller havregryn med lidt sukker og mælk. Mælk af kop. Det kan være letmælk eller sødmælk er også okay, når hun er så spinkel.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden. Vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Hun må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

En banan og en kop mælk inden putning til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, mysli eller lignende. Vand af kop.

Før aftensmad 17: En tallerken med lidt grøntsager som rød peberfrugt, ærter, gulerod, majs, avokado eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Letmælk eller sødmælk af kop.

Inden sengetid kan hun tilbydes en godnatgrød, eller rester fra aftensmaden f.eks. en frikadelle og ½ stykke rugbrød eller lignende, hvis hun virker sulten og så I sikrer at hun ikke går sulten i seng. Vand af kop.

Puttes til natten 19.30-20

Hvis hun vågner om natten kan hun tilbydes små slurke vand, hvis hun er tørstig.

At have rutiner omkring måltiderne er ligeså vigtigt som at have ritualer omkring søvnen. Det at man bliver sat ved bordet, giver på samme måde genkendelighed og hun ved, at det nu er spisetid. Den faste rytme hele dagen igennem giver som sagt også følelsen af sult og mæthed og vil gøre at hun får mere lyst til at spise. I skal lige nu ikke fokusere så meget på mængden, men derimod netop på ritualer og rutiner omkring måltiderne, så der samtidig med at der stilles lidt krav, naturligt også er hyggeligt og dejligt at skulle spise :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor