Kærlighedsbid

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Kærlighedsbid

Hej Helen

Vores dreng er nu godt på vej mod de to, og alle tidligere problemer omkring døgnrytme og søvn har løst sig selv.

Udviklingsmæssigt er han fint med - går, løber, klatrer og udforsker i det hele taget verden. Også sprogligt er han med, har stort ordforråd og kombinerer både to og tre ord til små sætninger.

Han er meget glad for både min mand og jeg, og hverdagen består af megen leg og mange krammer og kys og "Min mor" og "min far"- udsagn. Vi er ikke i tvivl om, at han elsker os, og han er heller ikke i tvivl om, at vi elsker ham. MEN han kan nogen gange ikke styre det der med kærligheden. Nogle gange kammer det over for ham, så det ikke er nok med kys og knus og fysiske kropskontakt-lege, og så bider han.

Vi markerer hver gang med et "av" og et "Det må du ikke. Det gør ondt, og far/mor bliver ked af det". Og han ved tydeligvis godt, at det ikke var så godt, for ...

Annonce

... nogle gange bliver han selv ked af det, og andre gange griner han på den der usikkerheds-måde. Vi koncentrerer os om at sige det i almindelig toneleje, så han ikke bliver forskrækket af råb, for han vil jo i virkeligheden bare sige til os, at han elsker os helt forfærdelig meget. Men det er jo synd for ham, og det gør jo ondt på os - i mere end en forstand. Kan vi gøre noget andet eller mere?

Det sker kun sammen med os. Han bider ikke i dagplejen, bider ikke sine bedsteforældre, bider ikke fætre/kusiner, bider ikke andre end os.

Vi opfatter ham ellers ikke som frustreret, idet hans sprog er så godt, og han forstår så meget, at vi kan lave små aftaler med ham a la "Du skal spise de to stykker rugbrød, før du får mere agurk" eller forklare ham forløb a la "Først skal du spise, så skal vi ud og køre bus".

Har du nogle gode ideer eller råd til at håndtere bideriet?

Med venlig hilsen

AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre