Brev:
Kærlighedsbid
17. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Kærlighedsbid
Hej Helen
Vores dreng er nu godt på vej mod de to, og alle tidligere problemer omkring døgnrytme og søvn har løst sig selv.
Udviklingsmæssigt er han fint med - går, løber, klatrer og udforsker i det hele taget verden. Også sprogligt er han med, har stort ordforråd og kombinerer både to og tre ord til små sætninger.
Han er meget glad for både min mand og jeg, og hverdagen består af megen leg og mange krammer og kys og "Min mor" og "min far"- udsagn. Vi er ikke i tvivl om, at han elsker os, og han er heller ikke i tvivl om, at vi elsker ham. MEN han kan nogen gange ikke styre det der med kærligheden. Nogle gange kammer det over for ham, så det ikke er nok med kys og knus og fysiske kropskontakt-lege, og så bider han.
Vi markerer hver gang med et "av" og et "Det må du ikke. Det gør ondt, og far/mor bliver ked af det". Og han ved tydeligvis godt, at det ikke var så godt, for nogle gange bliver han selv ked af det, og andre gange griner han på den der usikkerheds-måde. Vi koncentrerer os om at sige det i almindelig toneleje, så han ikke bliver forskrækket af råb, for han vil jo i virkeligheden bare sige til os, at han elsker os helt forfærdelig meget. Men det er jo synd for ham, og det gør jo ondt på os - i mere end en forstand. Kan vi gøre noget andet eller mere?
Det sker kun sammen med os. Han bider ikke i dagplejen, bider ikke sine bedsteforældre, bider ikke fætre/kusiner, bider ikke andre end os.
Vi opfatter ham ellers ikke som frustreret, idet hans sprog er så godt, og han forstår så meget, at vi kan lave små aftaler med ham a la "Du skal spise de to stykker rugbrød, før du får mere agurk" eller forklare ham forløb a la "Først skal du spise, så skal vi ud og køre bus".
Har du nogle gode ideer eller råd til at håndtere bideriet?
Med venlig hilsen
AH