Svar: Kærlighedsbid
17. januar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære AH
Det er helt almindeligt at små børn på et tidspunk kommer i en fase, hvor de bider - og de fleste børn vil i 1½-2 års alderen have en periode, hvor de skal igennem dette.
Som forældre bliver man naturligt forskrækket, første gang man oplever det og derfor kan man godt komme til at lægge så meget vægt på at få barnet til at holde op, at man kommer til at forstærke handlingen hos barnet.
Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller rigtigt svært. Når børn bider er det således ofte et udtryk for at barnet mangler sprog.
Børn kan bide i forskellige situationer, ligesom de også kan slå i forskellige situationer - begge dele hænger ofte sammen og skyldes samme ting, altså samme årsag til at bide, som til at slå.
Det er ofte vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så bider barnet fra sig. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Børn kan også bide i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn bide for at komme væk. Nogle børn bider også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed.
Og så bider børn i jeres søns alder ofte også af kærlighed, præcis som du beskriver, præcis som det sker hos jer :)
Bedst som man sidder og kæler og nusser, så får man et bid i skulderen, i kinden eller i låret. Det er simpelthen kærligheden der kammer over - en måde barnet siger: jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig.
Når han bider i glæde, når I har det dejligt skal dette naturligvis ikke udløse voldsomme skæld ud. Du må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay. Du må også gerne sætte ham fra dig, så han får en handling med det nej du giver, så han mærker at her kammede det over, det her synes du ikke er rart og han kan ikke sidde på skødet, hvis han bider. Men det er vigtigt at du ikke bærer nag og det er vigtigt at du forsøger at lære ham at kysse og kramme i stedet for at bide, vise ham hvad du gerne vil have i stedet for.
Og så er det faktisk rigtig vigtigt at du/I forsøger at få afbrudt jeres kærteng og kram, før han når dertil, hvor det kammer overfor ham og han begynder at bide. Det er vigtigt at I forsøger at stoppe, så han ikke når dertil, hvor det er nødvendigt, netop for helt naturligt på den måde at få ham til at holde op og blive drejet væk fra den handling :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske