Svar: Kærlighedsbid

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære AH

Det er helt almindeligt at små børn på et tidspunk kommer i en fase, hvor de bider - og de fleste børn vil i 1½-2 års alderen have en periode, hvor de skal igennem dette.

Som forældre bliver man naturligt forskrækket, første gang man oplever det og derfor kan man godt komme til at lægge så meget vægt på at få barnet til at holde op, at man kommer til at forstærke handlingen hos barnet.

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller rigtigt svært. Når børn bider er det således ofte et udtryk for at barnet mangler sprog.

Børn kan bide i forskellige situationer, ligesom de også kan slå i forskellige situationer - begge dele hænger ofte sammen og skyldes samme ting, altså samme årsag til at bide, som til at slå.

Det er ofte vrede, der løber af med barnet. Barnet føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra en eller andet man stoppes i - så bider barnet fra sig. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.

Børn kan også bide i forsvar. Hvis barnet i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn bide for at komme væk. Nogle børn bider også når og ...

Annonce

... hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed.

Og så bider børn i jeres søns alder ofte også af kærlighed, præcis som du beskriver, præcis som det sker hos jer :)

Bedst som man sidder og kæler og nusser, så får man et bid i skulderen, i kinden eller i låret. Det er simpelthen kærligheden der kammer over - en måde barnet siger: jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han bider i glæde, når I har det dejligt skal dette naturligvis ikke udløse voldsomme skæld ud. Du må meget gerne sige AV! så han fornemmer at det var ikke okay. Du må også gerne sætte ham fra dig, så han får en handling med det nej du giver, så han mærker at her kammede det over, det her synes du ikke er rart og han kan ikke sidde på skødet, hvis han bider. Men det er vigtigt at du ikke bærer nag og det er vigtigt at du forsøger at lære ham at kysse og kramme i stedet for at bide, vise ham hvad du gerne vil have i stedet for.

Og så er det faktisk rigtig vigtigt at du/I forsøger at få afbrudt jeres kærteng og kram, før han når dertil, hvor det kammer overfor ham og han begynder at bide. Det er vigtigt at I forsøger at stoppe, så han ikke når dertil, hvor det er nødvendigt, netop for helt naturligt på den måde at få ham til at holde op og blive drejet væk fra den handling :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S