Brev:
Hvordan tackler vi bedst vores stædige dreng?
28. juli 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hvordan tackler vi bedst vores stædige dreng?
Hej Helen
Så er jeg her igen med håb om, at du kan give lidt konstruktive tanker og råd ang vores dreng, som nu er knap 2.5 år.
Overordnet går det rigtig fint. Jonathan udvikler sig fysisk, mentalt og sprogligt meget flot, og han er meget meget sød mod sin nye lillesøster, som nu er 1 mdr gammel. Problematikken er, at han er en værre hidsigprop og noget så stædig! Det resulterer i konfrontationer og negativ opmærksomhed mellem ham og os som forældre 10-15 gange om dagen, og det er meget opslidende for alle parter. Det er som om, at han af princip altid vil det modsatte af, hvad vi vil, og mange af dagens rutiner bliver lidt en kamp.
Hvis situationen ikke passer Jonathan, løber han væk fra os, siger nej, begynder at græde eller råber. Det kan også være en situation som i dag, hvor han hjalp mig med at støvsuge, og pludselig ville støvsugerslangen ikke, som han åbenbart mente, den skulle! Jeg kunne ikke forstå, hvad det var, han ville, og måtte til sidst tage støvsugeren fra ham med besked om, at nu slukker vi altså!
Jeg ved godt, at denne alder vist er kendt som 'trods alderen' og at det handler om, at Jonathan er ved at blive et selvstændigt menneske - netop ved at sige til og fra. Men mit spørgsmål til dig går på, hvordan vi bedst tackler disse konfrontationer så han lærer, at det altså ER mor og far som bestemmer - samtidig med at al den negative kommunikation mellem os i disse tider ikke ødelægger stemningen?
For første gang i hans korte liv er vi nået dertil, at jeg og Jonathans far har diskuteret potentielle konsekvenser af forskellige situationer - f.eks at det nok snart ender med, at en af os mister tålmodigheden, tager fat i Jonathan og med meget bestemt stemme og hånd fører ham ind i hans værelse med besked om, at han kan blive dér, indtil han er sød igen.
Hvordan ser du på disse 'yderste konsekvens' reaktioner fra os forældre, når et barn virkelig er urimeligt? Hvordan reagerer vi bedst i disse situationer?
Måske er det fordi at lillesøster er kommet til, at vi har fået ekstra meget behov for, at Jonathan f.eks sidder pænt ved bordet, kommer når man kalder, stopper med at råbe, går med i bad uden brok osv, og det kommer måske lidt som en overraskelse for ham, at mor og far pludselig er blevet 'så strenge'?
Hilsener fra
Jonathans mor