Hvordan tackler vi bedst vores stædige dreng?

28. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hvordan tackler vi bedst vores stædige dreng?

Hej Helen

Så er jeg her igen med håb om, at du kan give lidt konstruktive tanker og råd ang vores dreng, som nu er knap 2.5 år.

Overordnet går det rigtig fint. Jonathan udvikler sig fysisk, mentalt og sprogligt meget flot, og han er meget meget sød mod sin nye lillesøster, som nu er 1 mdr gammel. Problematikken er, at han er en værre hidsigprop og noget så stædig! Det resulterer i konfrontationer og negativ opmærksomhed mellem ham og os som forældre 10-15 gange om dagen, og det er meget opslidende for alle parter. Det er som om, at han af princip altid vil det modsatte af, hvad vi vil, og mange af dagens rutiner bliver lidt en kamp.

Hvis situationen ikke passer Jonathan, løber han væk fra os, siger nej, begynder at græde eller råber. Det kan også være en situation som i dag, hvor han hjalp mig med at støvsuge, og pludselig ville støvsugerslangen ikke, som han åbenbart mente, den skulle! Jeg kunne ikke forstå, hvad det var, han ville, og måtte til sidst tage støvsugeren fra ham med besked om, at nu slukker vi altså!

Jeg ved godt, at denne alder vist er kendt som 'trods alderen' og at det handler om, at Jonathan er ved at ...

Annonce

... blive et selvstændigt menneske - netop ved at sige til og fra. Men mit spørgsmål til dig går på, hvordan vi bedst tackler disse konfrontationer så han lærer, at det altså ER mor og far som bestemmer - samtidig med at al den negative kommunikation mellem os i disse tider ikke ødelægger stemningen?

For første gang i hans korte liv er vi nået dertil, at jeg og Jonathans far har diskuteret potentielle konsekvenser af forskellige situationer - f.eks at det nok snart ender med, at en af os mister tålmodigheden, tager fat i Jonathan og med meget bestemt stemme og hånd fører ham ind i hans værelse med besked om, at han kan blive dér, indtil han er sød igen.

Hvordan ser du på disse 'yderste konsekvens' reaktioner fra os forældre, når et barn virkelig er urimeligt? Hvordan reagerer vi bedst i disse situationer?

Måske er det fordi at lillesøster er kommet til, at vi har fået ekstra meget behov for, at Jonathan f.eks sidder pænt ved bordet, kommer når man kalder, stopper med at råbe, går med i bad uden brok osv, og det kommer måske lidt som en overraskelse for ham, at mor og far pludselig er blevet 'så strenge'?

Hilsener fra
Jonathans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.