Søskende jalousi - 21 mdr.

27. juni 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Søskende jalousi - 21 mdr.

Hej Helen,

Jeg har lige et spørgsmål ang. min datter som er 21 måneder gammel. Hun fik jo en lillesøster for 3 mdr siden. Og har taget det super flot! Min samboer har en søn fra et tidligere forhold på 4 år, og det er egentlig der problemet ligger. Vi har ham ca. hver torsdag og hver anden weekend samt skiftevis i ferierne.

Når vi bare er far, mor, lillesøster og hende går alt rigtig godt. Hun er smilende glad, god til at lege selv og meget kærlig. Hun er glad for sin lillesøster og hjælper gerne med ble-skift og tørre gylp op:) og aer hende..

Men når så storebror kommer bliver hun en hel anden! Det starter lige så snart han træder ind af døren. Så hyler og skriger hun. Tåler ingenting, er helt umulig, slår og river i storebror, som selvfølgelig reagere ved at skrige, (men heldigvis slår han ikke igen). Det kan være hvis de vil ha samme legetøj, eller hun tager noget fra ham, eller han fra hende, eller han bare kigger på hende. Det gør mig så utrolig ked af det og ...

Annonce

... ondt at se hende sådan, for jeg ved jo at det må være så hårdt for hende, og at der er et eller andet der virkelig gør hende ked/sur/jaloux.

Så snart storebror går ud af døren når han skal hjem, ser man tydligt at hun ligesom ånder lettet op og er helt sig selv igen..

Mit spørgsmål er hvordan vi skal tackle dette.. For jeg er sikker på at det er jalousi, og derfor hjælper det jo ikke at blive sur eller skælde hende ud, da hun jo ikke selv kan gøre for at hun har det sådan. (omme i børnehaven er der aldrig nogen problemer med at slå/rive osv. Der er hun meget retfærdig)

Vi prøver på at forklare hende at hun ikke må slå og at storebror bliver ked af det og at det gør ondt. Og at hun skal sige nej istedet for. Og lære dem begge at de skal dele... Men det føles som om ingenting hjælper...

Håber meget på at du kan hjælpe os.. Vi skal alle 5 to uger til DK i ferien, og jeg er begyndt at grue mig for at hun skal være sådan i hele to uger..

Mange somer hilsner fra
Norge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor