Brev:
Søskende jalousi - 21 mdr.
27. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Søskende jalousi - 21 mdr.
Hej Helen,
Jeg har lige et spørgsmål ang. min datter som er 21 måneder gammel. Hun fik jo en lillesøster for 3 mdr siden. Og har taget det super flot! Min samboer har en søn fra et tidligere forhold på 4 år, og det er egentlig der problemet ligger. Vi har ham ca. hver torsdag og hver anden weekend samt skiftevis i ferierne.
Når vi bare er far, mor, lillesøster og hende går alt rigtig godt. Hun er smilende glad, god til at lege selv og meget kærlig. Hun er glad for sin lillesøster og hjælper gerne med ble-skift og tørre gylp op:) og aer hende..
Men når så storebror kommer bliver hun en hel anden! Det starter lige så snart han træder ind af døren. Så hyler og skriger hun. Tåler ingenting, er helt umulig, slår og river i storebror, som selvfølgelig reagere ved at skrige, (men heldigvis slår han ikke igen). Det kan være hvis de vil ha samme legetøj, eller hun tager noget fra ham, eller han fra hende, eller han bare kigger på hende. Det gør mig så utrolig ked af det og ondt at se hende sådan, for jeg ved jo at det må være så hårdt for hende, og at der er et eller andet der virkelig gør hende ked/sur/jaloux.
Så snart storebror går ud af døren når han skal hjem, ser man tydligt at hun ligesom ånder lettet op og er helt sig selv igen..
Mit spørgsmål er hvordan vi skal tackle dette.. For jeg er sikker på at det er jalousi, og derfor hjælper det jo ikke at blive sur eller skælde hende ud, da hun jo ikke selv kan gøre for at hun har det sådan. (omme i børnehaven er der aldrig nogen problemer med at slå/rive osv. Der er hun meget retfærdig)
Vi prøver på at forklare hende at hun ikke må slå og at storebror bliver ked af det og at det gør ondt. Og at hun skal sige nej istedet for. Og lære dem begge at de skal dele... Men det føles som om ingenting hjælper...
Håber meget på at du kan hjælpe os.. Vi skal alle 5 to uger til DK i ferien, og jeg er begyndt at grue mig for at hun skal være sådan i hele to uger..
Mange somer hilsner fra
Norge