Storebror forstyrrer amning og leg

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Storebror forstyrrer amning og leg

Kære Helen

Jeg skriver til dig nu med et spørgsmål angående vores ældste søn på 3 år til marts.

Han er og har altid været hvad man kan kalde en god dreng, og med gode mængder af både frækhed og rolighed. Han er en følsom dreng som, hvis nogle andre børn f.eks. tager noget fra ham (store, som små) så græder han i stedet for at tage det igen og er meget kærlig overfor de fleste- især voksne.

Nu er han så blevet storebror for 4 mdr. siden og det har han faktisk taget rigtig flot og vil stadig gerne både kysse og kramme lillebror mm. Man kan dog mærke (nok også pga. alderen)at der bliver prøvet grænser af og da jeg er alene med dem nogle dage, da far har lange vagter, kan det være svært ikke at skælde ud og jeg er nogle gange i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Når jeg f.eks. ammer siger jeg til ham at lillebror lige skal have lidt ro så han må ikke sidde el stå lige ved siden af og snakke (så vil den lille ikke spise, men se på storebror). Nogle gange er det i orden og han leger lidt men mange gang skal der hoppes i sofaen og leges bag min ryg mm og jo mere jeg siger stop og skælder ud jo sjovere bliver det (ved jo godt at det er for at han kan få opmærksomhed også).

Nogle gange kommer jeg derud hvor jeg kommer til at sige at han ikke er en sød storebror eller at han ikke er sød ved lillebror fordi han ikke kan få lov at spise i fred og så får jeg bare så dårlig samvittighed fordi at det jo nok ikke lige er det der hjælper allermest.

Vi er begyndt at sætte ham op på hans stol når han gentagne gange ikke vil høre efter eller driller alt for meget (lidt i stedet for at han skal ind på sit værelse hvilket jeg ikke har det godt med) og det bruger jeg også nogle gange i amme situationen hvis han bliver ved at drille.

Først syntes han det er ”sjovt” og prøver at kravle ned hver gang jeg går men hvis jeg så bliver stående bag ham så han ikke kan komme ned (har forinden selvfølgelig fortalt ham at han lige må sidde der fordi jeg ikke vil have ...

Annonce

... at han eks. driller og må komme ned når han stopper med det eller rydder op eller hvad det nu er) så ender det med at han bliver ked af det og græder og så bliver jeg også lidt ked af det fordi jeg bliver i tvivl om det er det rigtige jeg gør eller om jeg kan gøre noget andet (ved dog ikke hvad det skulle være for lillebror skal jo have ro til at spise og jeg kan ikke gå et sted hen uden at storebror kan komme med.

Har du et forslag til dette??

Så er der en anden ting ang. hans leg. For det første vil han rigtig gerne have os til at lege meget med ham, det er dog blevet lidt bedre og han leger også selv af og til. (er rigtig god til at lege selv når vi besøger venner eller i dagplejen). Men han har det rigtig meget med at sige f.eks jeg er den og så er du den og så skal vi(de voksne) sige hvad den ene og den anden siger, lidt ligesom hvis man fortalte en historie.

Det kan også være situationer som enten er sket eller noget man kan forestille sig kunne ske, hvor han så hele tiden siger hvad sagde jeg så, hvad siger du så og hvad siger jeg så osv. Jeg syntes i starten det var meget sødt men tænker om vi skal prøve at stoppe det lidt, hvilket jeg allerede gør, men det føles lidt ligesom om at det er mig der skal bruge hans fantasi og ikke ham selv.

Tænker om det udspringer af at vi trods lillebror som har krævet lidt ekstra her i starten, bruger meget tid med ham og før lillebror kom og når han og jeg var alene hjemme har jeg også brugt meget tid på at snakke med ham og haft tid til at ”køre med” på hans leg fordi der ikke har været andre at snakke med.

Det er ikke fordi det egentlig er et kæmpe problem vil bare godt vide om vi skal stoppe det lidt for at han selv kan prøve at få en rolle leg i gang hvor det er ham som leger de forskellige personer og siger hvad de forskellige nu engang skal/vil sige..

Håber du kan hjælpe os lidt med ovenstående og tak ellers for en rigtig god brevkasse med mange gode svar.

Mange hilsner fra
"moderen"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet