Hvordan takler vi grådanfald?

22. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Hvordan takler vi grådanfald?

Hej Helen

Vores søn som er en glad og harmonisk dreng har i den senere tid fået nogle grådanfald som vi er kommet i tvivl om hvordan vi skal takle, fordi vi ikke kan gennemskue hvad årsagen er.
Det begynder ofte i forbindelse med måltider, både morgen, frokost og aftensmad, men kan også komme på andre tidspunkter i løbet af dagen – dog aldrig når vi lægger ham til at sove.

Udgangspunktet er en glad sulten dreng, som så ”finder” et eller andet der er forkert – der måtte ikke komme mælk på morgenmaden, kartoflerne skulle ikke skæres ud, osv. Det begynder han at ”pive over”, stille og roligt, men langsomt bygger han mere og mere gråd på. Han bliver ikke hysterisk (det gør han faktisk aldring) men bare mere og mere ”ulykkelig”. Tårerne står ud af øjnene på ham og han græder højt.

Sagen er at vi ikke helt ved hvordan vi skal reagere. Det virker umiddelbart som om han søger at blive ked af det og frustreret, men derfor kan han jo godt ville ”sige” et eller andet med sin opførsel?

Min mand og jeg har prøvet flere forskellige reaktioner i søgen efter at få ham til at falde til ro.

1. Trøste ham – prøve at få ham til at forklare hvad han er ked af, trøste ham, tage ham på skødet, gøre hvad han beder om. ...

Annonce

... Det resulterer i at seancen fortsætter i det uendelige. Han falder først lidt til ro, men finder straks efter noget nyt at blive ked af.

2. Ignorere ham – det er for det første rigtig svært at gennemføre, og har heller ikke nogen positiv virkning.

3. Bede han gå ud og slappe af – min mand forsøgte en aften hvor de var alene at ”sende” ham uden for døren og køle lidt ned. Det resulterede i at han hurtigt holdt op med at græde, og kom tilbage kort tid efter og glad spiste sin mad.

Da det kun er den sidste model der får ham til at holde op med at græde, er det jo fristende at gøre det. Men jeg er imidlertid nervøs for, at det er for hårdt, at han i virkeligheden trænger til trøst, men så holder op med at græde fordi det er værre at være ”alene” uden for døren? På den anden side, er det jo heller ikke godt hvis han bare tester hvad han kan få os til, ved at græde i det uendelige?

Jeg mener at vi er både kærlige og konsekvente – et nej er et nej, men han får masser af positiv opmærksomhed, kys og vi griner og leget meget. Vi forsøger også generelt at være forstående og rummelige overfor hans frustrationer – problemet er bare her at rummeligheden tilsyneladende gør frustrationerne værre?

Så hvad gør man så:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder