Brev:
Tør hud og gåtræning
21. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Tør hud og gåtræning
Hej Helen
Tusind tak for dine tidligere svar - jeg hører min børnelæge om det med flour'en og skal nok give besked, hvis der er nogen grund til, at de giver det hernede. I dag til noget helt andet:
Min søn (lige knap 3 mdr.) har tendens til tør og nopret hud i ansigtet, og jeg er lidt i tvivl om, hvad der er rigtigt at gøre ved det. Jeg plejer at vaske ham i ansigt og hagefolder med varmt vand hver morgen og så give ham lidt økologisk mandelolie de steder, hvor han ellers får tør hud (panden og mellem ører og øjne ca.).
Jeg bliver dog i tvivl om, hvorvidt jeg rent faktisk gør ondt værre ved at smøre ham - ville det være bedre at lade være og give hans hud tid til selv at skabe den rigtige fugtbalance? Hvor lang tid vil det i så fald tage, tror du?
Et andet problem er hagefolderne, hvor han absolut ikke har tør hud! Vi tørrer selvfølgelig grundigt efter han er blevet vasket derinde, men kan vi gre mere for at undgå, at det bliver så fugtigt et miljø derinde...? Babypudder (som jeg ellers betragter lidt som et levn fra fortiden)?
Derudover er jeg så heldig at være udstyret med en mand, som elsker at lege med sin lille søn. Jeg er dog noget bekymret over, at han meget tit holder ham i oprejst stilling (gerne i et naivt forsøg på tidlig gåtræning, suk!) eller siddende op af sig - og prøver jeg at overtale ham til at få ham mere ned at ligge på både mave og ryg, får jeg tit beskeden "jamen det gider han ikke lige nu, og han kan altså godt lide det her"!
Javel ja, men mor her er jo lidt bekymret for, om ryggen har godt af det (rygsøjlen er vel ikke moden nok til at holde det relativt store hoved), og også for, om det er godt for hans fødder at blive "pacet" henover f.eks. et bord... Derfor vil jeg høre dig om din mening.
Nu jeg er igang, har jeg forresten lige en ting mere... Min søn får kun bryst, og sådan skulle det jo gerne være et godt stykke tid endnu. Jeg er dog begyndt at malke lidt ud, da jeg gerne vil kunne tage væk fra min søn et par timer uden frygt for akut udrykning, hvis han vågner og er sulten.
Jeg er dog overrasket over, hvor lidt, det er lykkedes mig at malke ud, de få gange, jeg har forsøgt. Min søn vokser ellers fint - og der kommer rigeligt ud af den anden ende, så tager jeg den rationelle kasket på, er jeg egentlig ikke bekymret for, om jeg har nok mælk. Men 100 ml. malket ud på et bryst, er det nok? Han spiser som regel kun på et ad gangen, men siden jeg begyndte med pumpen gør jeg mere for at få ham til at tage begge. Tit griner han dog bare af mig, den lille flab ;-) Jeg forsøger at malke om morgenen/formiddagen, hvor han snupper en god lur, så jeg ikke risikerer at "tage" noget fra ham. Skal jeg bare blive ved med at prøve, skal jeg evt. malke ud på begge bryster, eller hvad?
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
Tina & Thor