Tør hud og gåtræning

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Tør hud og gåtræning

Hej Helen

Tusind tak for dine tidligere svar - jeg hører min børnelæge om det med flour'en og skal nok give besked, hvis der er nogen grund til, at de giver det hernede. I dag til noget helt andet:

Min søn (lige knap 3 mdr.) har tendens til tør og nopret hud i ansigtet, og jeg er lidt i tvivl om, hvad der er rigtigt at gøre ved det. Jeg plejer at vaske ham i ansigt og hagefolder med varmt vand hver morgen og så give ham lidt økologisk mandelolie de steder, hvor han ellers får tør hud (panden og mellem ører og øjne ca.).

Jeg bliver dog i tvivl om, hvorvidt jeg rent faktisk gør ondt værre ved at smøre ham - ville det være bedre at lade være og give hans hud tid til selv at skabe den rigtige fugtbalance? Hvor lang tid vil det i så fald tage, tror du?

Et andet problem er hagefolderne, hvor han absolut ikke har tør hud! Vi tørrer selvfølgelig grundigt efter han er blevet vasket derinde, men kan vi gre mere for at undgå, at det bliver så fugtigt et miljø derinde...? Babypudder (som jeg ellers betragter lidt som et levn fra fortiden)?

Derudover er jeg så heldig at være udstyret med en mand, som elsker at lege med sin lille søn. Jeg er dog noget bekymret over, at han meget tit holder ham i oprejst stilling (gerne i et naivt forsøg på tidlig gåtræning, suk!) eller siddende op af sig - og prøver jeg at overtale ham til at få ham mere ned at ligge på både mave og ryg, får jeg tit beskeden ...

Annonce

... "jamen det gider han ikke lige nu, og han kan altså godt lide det her"!

Javel ja, men mor her er jo lidt bekymret for, om ryggen har godt af det (rygsøjlen er vel ikke moden nok til at holde det relativt store hoved), og også for, om det er godt for hans fødder at blive "pacet" henover f.eks. et bord... Derfor vil jeg høre dig om din mening.

Nu jeg er igang, har jeg forresten lige en ting mere... Min søn får kun bryst, og sådan skulle det jo gerne være et godt stykke tid endnu. Jeg er dog begyndt at malke lidt ud, da jeg gerne vil kunne tage væk fra min søn et par timer uden frygt for akut udrykning, hvis han vågner og er sulten.

Jeg er dog overrasket over, hvor lidt, det er lykkedes mig at malke ud, de få gange, jeg har forsøgt. Min søn vokser ellers fint - og der kommer rigeligt ud af den anden ende, så tager jeg den rationelle kasket på, er jeg egentlig ikke bekymret for, om jeg har nok mælk. Men 100 ml. malket ud på et bryst, er det nok? Han spiser som regel kun på et ad gangen, men siden jeg begyndte med pumpen gør jeg mere for at få ham til at tage begge. Tit griner han dog bare af mig, den lille flab ;-) Jeg forsøger at malke om morgenen/formiddagen, hvor han snupper en god lur, så jeg ikke risikerer at "tage" noget fra ham. Skal jeg bare blive ved med at prøve, skal jeg evt. malke ud på begge bryster, eller hvad?

På forhånd tak :-)

Med venlig hilsen
Tina & Thor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.