Svar: Tør hud og gåtræning

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Du har fuldstændig ret i at børn med tør hud nogle gange har behov for at huden får lidt luft. Det er som om at alt for meget olie lukker huden sammen, danner en hinde og nogle gange kan gøre det hele lidt værre.

Samtidig kan jeg så også høre at han er en dreng med lidt gode deller og måske tendens til lidt dobbelthage - skøøønt!, men her sveder han naturligvis og samler både lidt på fnuller og mælkerester.

Jeg synes du skal prøve at bade din dreng i noget flydende uparfumeret sæbe - som f.eks. Vivag eller Lactacyd. Måske du kan få dette hvor du bor eller finde noget tilsvarende. Det er som sagt uden parfume og pH-værdien er lav. Det er således lavet til særlig følsom hud. Du kan se på hjemmesiden: www.lactacyd.dk

Hvis du tager en skumklud og med lidt sæbe på så det skummer, så vask din dreng på kinderne og underhagen, under armene og i diverse hudfolder. Sørg for at vaske sæben godt af igen bagefter og tør så forsigtigt med et blødt håndklæde og måske en stofble. Du kan evt. føntørre ham lidt under hagen... Læg ham også på maven så der kommer luft til.

Hvis han fortsætter med at være rød under hagen og det udvikler sig yderligere, så kan det være svamp han har fået og så skal det behandles med svampemiddel.

Man kan faktisk også godt bruge lidt babypudder i folderne som du nævner. Fordi det tørrer huden lidt ud. Men det skal være meget lidt, da det ellers virker modsat og sidder og klumper og det hele bliver meget værre.

Du må se hvad tiden viser, hvordan hans hud reagerer. Måske skulle du prøve at smøre de udsatte steder med lidt creme i stedet for olie. Du kan få meget fede cremer og du kan også få lotion som er mere vandholdigt. Når du vælger noget, så tænk igen på at det skal være uden parfume og uden parabener. Her findes rigtig mange muligheder og fordelen ved creme fremfor olie er at der stadig kan komme lidt luft til. Det giver huden fugtighed, men laver ikke på samme måde en hinde og lukker ikke på samme måde af.

Med hensyn til din drengs 'gåtræning', så skal han naturligvis ikke gå hen over bordet eller hen af gulvet, men det er helt okay at din mand leger med ham og også laver bevægelege med ham.

Nu kan jeg jo ikke se, hvor stærk din dreng er, men han lyder rimeligt stærk i kroppen af sin alder. Det lyder også som om han efterhånden har rimeligt godt styr på at holde hovedet selv. Det bedste for ham er ...

Annonce

... fortsat at ligge så meget på maven som muligt, og derudover må I også meget gerne hjælpe ham med at trille.

- Din dreng ligger på ryggen og du cykler med hans ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Han ligger på ryggen, grib om hans hænder og håndled og lad ham selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- Han ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hans hofte og knæ. Lad hans underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp ham med at dreje fra side til side, ved at lade ham række efter noget legetøj.

Man kan købe ranglesokker til at komme på barnets fødder, så han, når han bevæger sine ben, kan høre at de frembringer en lyd og måske det kan gøre ham mere opmærksom på at de er der og ønske at tage fat i benene. De fleste børn er dog omkring 6 måneder inden de er i stand til at løfte benene så højt at de kan tage fat i deres egne tæer.

Det hjælper og giver lidt mere lyst til at ligge på maven, hvis du giver ham en pude ind under brystkassen, lægger ham hen over ammepuden eller hvad I nu har. Det hjælper også ofte at sætte et spejl op foran ham, man kan gøre det, hvis puslepuden står op af en væg og udnytte pusletiden til det, men I kan også købe spejle som 'babylegetøj' der kan stå foran barnet, når barnet ligger på gulvet, så barnet kan se sig selv og på den måde er lidt mere motiveret til at ligge der lidt længere tid af gangen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Legetøj kan være: Dig selv, barnet selv, spejl, luftture og gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Prøv at se i butikkerne, der er ofte sat alder på legetøjet, så man kan finde noget som passer til ens barn - for jer vil det være relevant at kigge efter legetøj, der passer til børn på 3-4 måneder.

Hvis I har mulighed for at gå til babysvømning hvor I bor, så er det også rigtig godt.

Med hensyn til udmalkning, så er det helt normalt at man ikke malker så meget ud, som barnet reelt får. Barnet arbejder meget anderledes ved brystet end malkemaskinen gør og det lyder jo ikke umiddelbart som om din dreng mangler mælk:o) Du kan malke fra en side, du kan også malke ud fra begge sider - det er som du synes det er bedst.

Læs min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk", som du finder i min artikelsamling.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor