Brev:
Navlepilleri :)
27. august 2023
Alder:
17 mdr.
Navlepilleri :)
Kære Helen
Tak for dine altid gode råd! De har været guld værd.
En lidt spøjs problemstilling er opstået hjemme hos os - min søn er begyndt at pille sig i navlen. Jeg gætter på, at det skyldes, han har opdaget den. Han har nemlig også lært at sige "navle" og vil også gerne pille i navle på både hans far og jeg (hvis han altså fik lov til det).
"Problemet" (som har stået på en uges tid) består i, at han kan pille i den til den bliver helt rød. Han har også været svær at få til at lægge sig ned i sengen, fordi han sov uden tøj på og havde fri adgang til navlen. Jeg er begyndt nu altid at give ham body på, så han ikke kan få fat i den, og det får ham til at glemme den - men han roder i den ved hver given lejlighed, som f.eks. når han bliver skiftet og skal i bad.
I dag har jeg opdaget nogle små røde knopper rundt om, og jeg kommer jo til at tænke på, om det kløer, og det er derfor, han piller - eller om knopperne er kommet af pilleriet. Jeg tror mest på det sidste, fordi knopperne først er kommet nu her, og han piller sig mere *i* navlen end udenom. Men jeg kan jo selvfølgelig ikke vide det.
Har du oplevet før at små børn bliver helt optagede af deres navler og piller så meget i dem, bare fordi de kan? Og har du et godt råd til, hvad jeg kan gøre for at få bugt med vanen?
Er der mon nogen risiko forbundet med navlepilleri? Jeg tænker på, at navlen jo engang har været hul ind til maven... Så måske er det ikke så godt at pille i den.
Eller måske skal jeg bare vente og gå ud fra, at han mister interesseret for det igen, når den ikke længere er spændende?
Lad mig høre hvad du tænker.
Med venlig hilsen
Mor til H