Svar: Navlepilleri :)
27. august 2023
Alder:
17 mdr.
Kære mor til H
Tak for dit brev, og søde ord - hvor dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar:)
Det er helt normalt, at børn i H´s alder pludselig kan begynde at interessere sig for og også pille i deres navler. Han er meget opmærksom på sin krop og begynder at have forståelse for kroppens forskellige dele, og han kan sandsynligvis pege ud, hvis du spørger ham, hvor f.eks. "øjne", "næse", "navle" osv. er. At han pludselig har stor interesse for navlen og piller i den, er derfor helt naturligt. Som du skriver, så har han nu opdaget den:)
Det er svært at vide, om navlen er blevet rød og irriteret af, at han piller i den, eller om han er begyndt at pille ekstra i den, fordi den er begyndt at blive rød og klør. Men i hvert fald, så er der ingen tvivl om, at når den er rød og irriteret, og du nu kan se små knopper omkring navlen, så vil han klø mere og mere i den. Derfor er det vigtigt, at du får fjernet den rødme, de knopper og den irritation, som du kan se kommer.
Det kan være et forsøg værd at vaske med Olivy baby care - måske bruger du det allerede i bleområdet. Olivi indeholder en blanding af olivenolie og kalk, der både kan rense huden ren og samtidig tilføre fugt - og det virker på rødme og hudirritationer, også uden for bleområdet.
Hvis dette ikke virker, så kan du naturligvis overveje, om han har fået en svampeinfektion. Netop rødme, blank hud og små knopper kan godt være svamp. I givet fald vil det være rigtig godt at smøre med et svampemiddel, det kan du købe i håndkøb på apoteket.
Og hvis dette ikke virker, så kan der være tale om eksem, som kortvarigt så kan behandles med lidt cortisoncreme. Det kan også købes i mild form på apoteket, og bør kun bruges få gange. Virker det heller ikke, så er du nødt til at få lægen til at kikke på det. Det gælder også, hvis du oplever, at hans rødme, knopper osv. bliver værre. Jeg har dog en formodning om, at du ved at bruge f.eks. Olivy i nogle dage vil kunne opleve en forbedring.
Derudover, så er det vigtigt, at du sørger for at klippe hans negle, så han ikke kan rive hul på huden. Hvis han får små rifter ved og i navlen, og der går hul på huden, så vil der komme små sår, og det vil naturligt klø ekstra meget. Og så vil hans lyst til at pille naturligt blive større.
Og så er det, som du også selv har tænkt, en rigtig god idé at give ham en bodystocking på, så han ikke kan komme ind til navlen og pille. Både for at aflede ham, så han glemmer det, men også for at give huden mulighed for at hele bedst muligt. Det vil være godt, hvis han kan have bodystockings på både om dagen og om natten, så du på den måde holder navlen fri for direkte pilleri:)
Der er ingen fare ved, at han piller i navlen. Navlen er ikke længere forbundet til maven, eller sagt på en anden måde, der er ingen kontakt med hans indre organer, så at pille i navlen giver ikke på den måde nogen risiko. Der kan dog forekomme irritation og mindre hudskader, hvis han bliver ved, da huden i og omkring navlen er meget følsom, og det er derfor en god idé at aflede ham og samtidig så forsøge at behandle navlen, så du er sikker på, at den ikke klør og irriterer. Så I takt med at navlen heler op og bliver fin igen, og han samtidig afledes, så er den ikke længere så interessant at pille i for ham:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske